Tuesday, September 22, 2020
Home Music House My First Gig: Ruhrkraft (D)

My First Gig: Ruhrkraft (D)

-

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Velen zijn vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG: de Duitse dj/producer Oliver Böll, alias Ruhrkraft. “Het voelde veilig.”

Door Marceline Geelen

“Zolang ik me herinner, ben ik met muziek bezig”, vertelt Ruhrkraft. “Vanaf mijn zeventiende ging ik helemaal los. De meeste van mijn vrienden hadden thuis dj-gear staan, dus vinyl was me niet vreemd. Ik draaide zelf niet maar ging wel volop mee naar feesten. Naar een event als Mayday bijvoorbeeld, in een tijd waarin indoor events nog nieuw waren. Het werd door tienduizend mensen bezocht.”

Neus in de boter

“Ik was ook altijd met allerlei muziekprogramma’s aan het klooien en zelf muziek aan het maken. Dit nam een vlucht na een geweldige vakantie op Ibiza in 2011. Ik was allang een liefhebber van Paul Kalkbrenner dus die wilde ik heel graag zien. Ik viel met mijn neus in de boter. Op de avond van onze aankomstdag draaide hij in Amnesia. Te gek! Ik hou van zijn aanpak, zijn melodieuze stijl met de stevige kick en bass.”

“Hierna zagen we ook Carl Cox in Space. Wát een gave club! We waren die avond behoorlijk leip en hebben het op vele manieren gezellig gehad. Maar ik heb uiteindelijk slechts een uur van de set bewust meegemaakt.”

Het hele eiland voelde aan als één on-going festival. Overal werd gedanst, op het strand werd de liefde bedreven, ik was verkocht!

Oliver Böll’s First Gig

Lacht: “Ik was sowieso direct verliefd op Ibiza. Het hele eiland voelde aan als één on-going festival. Overal werd gedanst, op het strand werd de liefde bedreven, ik was verkocht! We gingen elke nacht stappen tot zes, zeven uur ’s ochtends en pas slapen als de zon opkwam.”

Tutorials

“Na die vakantie was het hek voor mij van de dam. Ik wilde alleen nog maar muziek maken! Ik kocht dus eigen gear en ben direct van vinyl naar digitaal overgestapt. Op de lange termijn wilde ik zelf echter ook draaien. Ik vind dat als ik zelf muziek maak, ik er zelf tevens verantwoordelijk voor ben dat deze goed wordt gepresenteerd. Zowel draaien als produceren heb ik mezelf aangeleerd. Ik heb dj-cursussen gedaan en in zekere zin was YouTube met z’n vele tutorials een mentor.”

Bridgeclub

“Zo belandde ik ook bij die eerste gig. Ik bezocht geregeld illegale feesten onder een snelwegviaduct bij Schwerte, in de omgeving van Dortmund. Daar leerde ik de organisator, Reinisch, kennen. Samen vatten we het idee op om deze feesten legaal in een club te organiseren. Dit deden we onder de naam Bridgeclub. Het logo was het toegangsbord van een snelweg. We pakten het meteen goed aan, met flyers, visuals, dj-intro’s, enzovoort. De club Rattenloch waar het zou gaan gebeuren, kon zo’n tweehonderd mensen bevatten. Die eerste avond waren er 170 en dat aantal liep vervolgens op. In totaal hebben we vijf edities gedaan.”

Vivacity

Louter eigen muziek

“Op de tweede editie heb ik zelf gedraaid. Ik had er echt zin in! Onder het publiek bevonden zich zeker veertig vrienden. Het voelde veilig. Ik trok al jaren met hen op en kende dus hun smaak. Daarom was ik totaal niet zenuwachtig. Ik wist immers dat ik precies ging draaien wat ze wilden horen. Tijdens de derde editie heb ik overigens voor het eerst een set met louter eigen muziek gedraaid. Phielexx, de producer met wie ik toen samenwerkte, stond toen naast me in de booth.”

Harmonieuze mixen

“Ik had mijn set voor dat eerste optreden flink thuis geoefend. Ik ben een Duitser, wij zijn goed in het organiseren. Ik heb altijd mijn zaakjes op orde. Daar voel ik me prettig bij. Hierdoor heb ik natuurlijk later in mijn carrière wel leren variëren en improviseren.”

“Ik houd van harmonieuze mixen. Inmiddels maak ik voor een optreden meestal minisetjes van twee of drie tracks binnen dezelfde sfeer: deephouse of progressive of melodieuze house. Ik ben nogal breed georiënteerd. Die setjes kan ik met elkaar combineren, zodat er een soort nieuwe track ontstaat. Bij die eerste gig heb ik overigens toch nog een foutje gemaakt. Ik vergat één keer om de kick na de drop in te draaien. Soms zijn fouten echter het leukst. Je leert ervan. Bovendien blijft het op die manier spannend. Als je een foutje maakt, ga je improviseren.”

Je drijft immers op je intuïtie. Ik voel gewoon wat wel en niet past en kan.

Hidden Green

Intuïtie

“Ik weet nog precies wat mijn eerste track was: Deeper Love van Adriatique. Dat was de perfecte plaat voor het moment. Het is een mooie openingstrack die direct mijn stijl definieert. De track vat samen waar ik voor sta: groovy en melodieus. Mocht ik de titel niet meer hebben geweten, had ik ‘m trouwens zo even op kunnen zoeken. Dat vind ik het mooie van digitaal werken: ik draag eigenlijk altijd mijn hele dj-verleden met me mee. Tegenwoordig ben ik overigens evenmin vies van improviseren. Je drijft immers op je intuïtie. Ik voel gewoon wat wel en niet past en kan.”

Supertrotse ouders

“Mijn ouders zijn helaas nog nooit bij een van mijn optredens aanwezig geweest. Toen ik op mijn zeventiende losging, klaagden ze wel eens over de harde muziek op mijn kamer en de stevige beat, maar ze hebben gelukkig altijd vertrouwen in me gehad en gehouden. Nu ze zien dat ik echt iets van de muziek maak, zijn ze supertrots. Bovendien vinden ze mijn melodieuzere en wat toegankelijker producties echt mooi.”

Before the After

Sfeer opsnuiven

“Ik ben er groot voorstander van dat elke clubavond een rode lijn heeft. Dat de dj’s poolshoogte nemen van elkaars set: waar de één mee eindigt, waar de ander mee wil beginnen. Dat artiesten rekening met elkaar houden. Ik ben zelf meestal al een uurtje of twee voor mijn set aanwezig om even met de organisatie te babbelen, met de dj voor me te overleggen, een drankje aan de bar te doen en alvast een beetje de sfeer op te snuiven.”

Volg je passie

“Een tip die ik upcoming producers en dj’s wil meegeven, is: volg je passie en doe alleen wat je hart je ingeeft. Je moet het voelen, het vlammetje, het vuurtje. Producers moeten opletten met te perfectionistisch zijn. Dan krijg je niets af.”

“Sinds 2008 woon ik in Groningen en geef ik samen met Roger Lutter aka Lesley More eigen feesten. Hij heeft me in de Groningse dance scene geïntroduceerd en ik mocht inmiddels vijf keer op zijn open platform event DJFriday draaien. We hebben samen verschillende andere events opgezet, zoals Vivacity en Before the After.

“Ik ben bezig daarnaast bezig met mijn eigen label KORECRAFT en een rebranding. In de toekomst ga ik verder onder mijn eigen naam Oliver Böll. Afhankelijk van de ontwikkeling van de huidige omstandigheden start ik vanaf eind dit jaar weer met eigen feestjes. Op dit moment heb ik teven vijf nieuwe releases klaar die in de aankomende maanden uit gaan komen.”


Oliver Böll

Facebook
Soundcloud
Instagram

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – de politiek: Maakt regulering een kans?

0
Links versus rechts, realisme versus idealisme. De polarisatie maakt een zinnig publiek drugsdebat haast onmogelijk. Voor- en tegenstanders van het legaliseren van harddrugs lijken zich...