vrijdag, oktober 23, 2020
Home Music House My First Gig: The Advent (PT)

My First Gig: The Advent (PT)

-

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Velen zijn met vinyl begonnen, tallozen hebben zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG: de Portugese dj/producer Cisco Ferreira aka The Advent. “Wij gebruikten een distorted clap. Dat hadden de mensen toen nog nooit gehoord.”

Coverfoto: Sven Scholten

“Ik kwam via de familie van mijn vaders kant al op heel jonge leeftijd met muziek in aanraking. We woonden in die tijd op het Portugese eiland Madeira, waar een enorme volksmuziektraditie lag. Mijn vader en zijn broers speelden bijvoorbeeld allemaal accordeon. Grappig genoeg was de druk van die volksmuziek een 4/4 ritme. Dat is er dus al van jongsaf aan ingedrild.”

Dictatuur

“In 1974 vond in Portugal een revolutie plaats die een dictatuur met zich meebracht. Daarom verhuisden we vier jaar later, op mijn zevende, naar Engeland. Als teenager raakte ik geïnteresseerd in hiphop en alles wat daarmee samenhing: graffiti, New York, de anti-cultuur. Zo kwam ik voor het eerst in contact met elektronische muziek. Ik was toen een jaar of dertien. Hiphop is het genre dat mijn jeugd representeert.”

Pauze, repeat, pauze, repeat

“Ik had in die tijd geen draaitafels maar cassettedecks. Natuurlijk maakte ik daar voor mezelf en vrienden mixtapes mee. Ik pakte ‘m dan precies op de beat, drukte op rewind en pakte ‘m weer op de beat. Zo loopte ik alsmaar door.  Op deze manier kreeg ik voor het eerst de smaak van produceren te pakken. Pauze, repeat, pauze, repeat. Overigens zat ik in die tijd ook nog met een vriend in een hiphop crew waarin we tevens breakdansten.”

Geluidstechnicus

“In de loop van de middelbare school wist ik zeker wat ik wilde worden: sound engineer. Dat was mijn droom. Ik wilde bands mixen. Ik vond het geweldig wat die geluidstechnici deden. Zij gaven de muziek net dat extra zetje, de final touch. Om deze droom te verwezenlijken, ging ik dan ook naar college om geluidstechniek te studeren. De opleiding bestond eruit dat je twee jaar naar school ging en dan twee jaar stageliep bij een studio.”

“Ik belandde bij een studio die door muzikanten werd gerund, de groep Asia. Ze hebben eind jaren zeventig, begin jaren tachtig nog een paar progressieve rockhitjes gehad. Hier leerde ik de fijne kneepjes van het vak. Bovendien heb ik nog met bekende namen samengewerkt, zoals Johnny Rotton (Sex Pistols), Robert Plant (Led Zeppelin), Bonnie Tyler en Adam & The Ants. Dat voelde soms echt surreal! Later kwam er ook soul en reggae bij.”

Het is derhalve tot de dag van vandaag de beste ervaring die ik ooit heb gehad!

Jack Trax

“In die tijd ben ik ook zelf aan het produceren geslagen. Ik was namelijk geïnspireerd geraakt door een platenlabel dat een van de kantoren huurde: Jack Tracks. Dat was zo ongeveer het eerste acid label ooit. Ik raakte gefascineerd door de muziek en got into it! Ik ging naar talloze illegale raves, luisterde naar housemuziek in zwarte gay clubs en omdat ik bij Jack Tracks in het gebouw zat, leerde ik alle Kiss FM-dj’s zoals Evil Eddy kennen die er hun nieuwe muziek kwamen halen.”

CJ Bolland

“Zelf optreden, kwam in die tijd geen seconde bij me op. Ik zat graag in de studio en maakte house met mijn vrienden. Soms produceerde ik samen met de Belgische producer CJ Bolland, die ik al sinds 1980 via R&S Records Belgium ken. We hebben samen allerlei early stuff geproduceerd. CJ was in die tijd al een bekende naam en werd ook voor liveoptredens geboekt. Die deden we ook wel eens samen, onder zijn naam. Ik noemde mezelf destijds nog niet The Advent.”

The Orbit

“Via zo’n boeking belandden we in 1991 in een club in Leeds (UK) genaamd The Orbit. Het was de eerste ‘temple of techno’ in de stad. Jeff Mills, Joey Beltram, LFO, ze hadden er allemaal gestaan. Dit ervaar ik als mijn eerste echte gig. En als de meest indrukwekkende. The Orbit was de template voor hoe een club hoort te zijn. Ik had nog nooit zo’n soort venue opgetreden en een dergelijke energie meegemaakt en dacht echt: what the fuck!? Het is derhalve tot de dag van vandaag de beste ervaring die ik ooit heb gehad!”

“Dat had trouwens enorm met het publiek te maken. Hoe verder naar het noorden van het land, hoe vriendelijker de mensen. In Londen was dansen een individuele, persoonlijke ervaring. Londenaren zijn dan ook miserable motherfuckers en barsten van de negativiteit. Dit was andere koek! De crowd ging helemaal los, iedereen gilde, de handen gingen in de lucht, er was een waanzinnige interactie met de dj. Er hing een geweldige positive vibe.”

“En nu zou ik hier dus met CJ Bolland live aan de slag gaan. Er waren zo’n dertien- tot vijftienhonderd mensen en het was lekker vol. Het oppervlakte van de area is een beetje te vergelijken met de hoofdarea in Berghain, Berlijn.”

The Advent tijdens de soundcheck van zijn eerste optreden

Distorted clap

“We waren totaal niet zenuwachtig. Integendeel, we konden niet wachten tot we onze muziek konden laten horen! We waren vooral vereerd en blij dat we mensen voor het eerst onze type grooves konden laten horen. Later in mijn carrière ben ik overigens wel geregeld nerveus geweest. Naarmate optreden meer werk werd, ervoer ik ook meer druk om te presteren. We stonden destijds nog aan het begin van de dance en alles was nieuw en origineel. Helaas klinkt tegenwoordig alles hetzelfde. Wij gebruikten bijvoorbeeld een distorted clap. Dat hadden de mensen toen nog nooit gehoord.”


Voordat je verder leest…

This Is Our House bestaat 5 jaar. Hopelijk waardeer je onze content. Die is gratis maar niet goedkoop. Journalistiek is vakwerk. De inkomstenbron om die uit te financieren is door de coronacrisis echter flink aangetast. Steun ons daarom, zodat we mooie dingen voor je kunnen blijven maken: 5,- voor 5 jaar TIOH (meer mag natuurlijk ook!), we zouden het enorm waarderen. Check hier hoe dat kan. Je kunt ons ook indirect helpen, door ons bereik mee te vergroten. Volg onze socials en wijs ook muziek-liefhebbende vrienden op onze Facebookpagina en Instagram! We hebben ook een wekelijkse nieuwsmail. Alvast bedankt!

Ministry of Sound

“Ik kan me van die avond in club Orbit geen grote fouten herinneren, maar ik weet wel nog een andere echte blunder. In 1996 stond ik onder mijn alias The Advent in een van de bekendste clubs van Londen, The Ministry of Sound. Net daar ging het mis. Ik had namelijk vergeten mijn laptop met de kabel in te steken. Je raadt het vast al, ineens was de batterij leeg. Ik hoorde ‘dzzzz’ en alles viel uit. Daar baalde ik wel stevig van. Zo’n fout maak je natuurlijk nooit meer.”

Ik was duidelijk at the right time, at the right place

Vliegangst

“Ik reisde al een hele poos op en neer tussen Engeland en België om samen met C.J. op te treden en te produceren. Ik mentorde hem een beetje. Mijn eigen mentoren zijn onder anderen Adonis, Fingers Inc. en Marshall Jefferson. Ja, ik weet het, dat zijn nogal grote namen. Ik was duidelijk at the right time, at the right place. Na die gig in Leeds ging het snel. Ik heb vele landen met CJ bezocht om op te treden. We hebben op het Mayday Festival gestaan en op diverse love parades.”

“In 1992 hadden we zelfs een gig in Japan. Spoiler alert: daar zijn we nooit heen gevlogen. CJ had namelijk enorme vliegangst. Al een half uur voor aankomst op vliegveld Zaventem in Brussel zat hij met angstzweet in de auto. ‘Ik weet zeker dat het vliegtuig gaat neerstorten’, zei hij. Ik deed er wat lacherig over en vond dat hij gewoon een whisky of zo moest pakken maar hij was echt te bang om te vliegen. Later ben ik gelukkig nog vaak in Japan geweest. De eerste keer daar was in de legendarische Liquid Rooms.” vertelde The Advent

Really?!

“Sinds 1994 gebruik ik het alias The Advent. Pete Tong’s platenlabel FFRR nam me op toen in hun stal en vond dat ik met een eigen concept en naam moest komen. Ik geloofde mijn oren niet toen ze me wilden hebben. ‘Really?! Op mijn zestiende, zeventiende had ik nooit gedacht dat ik zou worden betaald voor wat ik het liefste doe: met muziek bezig zijn. Op mijn 25ste werd dit echter ineens realiteit.”

Foto: Sven Scholten

Geen muziek

“Mijn familie begreep niets van mijn muziek. Ze zijn nogal gelovig en vonden dat ik mijn tijd aan het verdoen was. Zeker toen ik er de eerste jaren geen geld mee verdiende. Ik heb mijn vader wel eens Jack Your Body laten horen, maar hij vond het geen muziek.”

Sound like YOU

“Ik heb ook nog een tip voor upcoming producers en dj’s: luister niet naar anderen! Tegenwoordig is zoveel muziek hetzelfde. Vind je eigen stijl, luister naar jezelf! Don’t sound like me! Sound like YOU! Dat vind ik superbelangrijk. Ik heb er niet voor niets dertig jaar over gedaan om mijn eigen vakmanschap te verfijnen.”

Techno-club.net

“Ik heb momenteel geen gigs en de meeste van mijn collega’s evenmin. Daarom heb ik met een aantal vrienden een idee uitgewerkt dat ten goede komt aan de industrie. Afgelopen vrijdag is het concept techno-club.net gelanceerd. Het komt erop neer dat we tien virtuele technoclubs online hebben staan, met elk eigen visuals, dj’s en sfeer.”

“Je betaalt 5 euro om 5 uur lang naar kwalitatief hoogstaande dj’s te luisteren. Voor een tientje kun je 600 minuten luisteren en voor 20 euro 1200 minuten. We streamen elke week live non-stop van vrijdag 21 uur tot zondag 24 uur. Zowel bekende namen als Cari Lekebusch, Mark Broom, Robert Hood en ikzelf verzorgen sets, maar we willen ook minder bekende talenten een platform geven.”

“We denken dat met het wegvallen van alle mogelijkheden om naar clubs te gaan een leemte is ontstaan. Immers, stap 1: niemand heeft gigs; en stap 2: in heel 2021 wordt waarschijnlijk ook nog alles gecancelled. Het heeft nou eenmaal tijd nodig om zo’n virus compleet uit te bannen. Maar wat moeten we dan doen?! Gewoon maar gaan zitten en afwachten? Overheden helpen de branche immers totaal niet!”

“Wat dat aangaat, voel ik plaatsvervangende schaamte voor de Nederlandse overheid. Nederland was de leider in de hoeveelheid festivals maar ook in de professionalisering ervan. Het EHBO-personeel ter plekke, het geroutineerde personeel, etcetera. Nederland liet zien hoe je een festival moet runnen. Het is een schande hoe de overheid nu met de scene omgaat. Het is duidelijk dat het om geld draait. Fuck them! Dat is waarom we met techno-club.net zijn begonnen. We doen het gewoon weer zelf. En 70% van de verdiensten vloeit direct terug naar de dj’s, zodat ook zij weer een inkomen hebben. Steun hen dus ook op techno-club.net!”


The Advent

Facebook
Website
Techno-club website

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Marceline Geelen
Marceline is een doorgewinterd dance journalist. Zo heeft ze inmiddels meer dan tweehonderd (inter)nationale dj’s gesproken over hun debuut. Haar persoonlijke muzikale voorkeur gaat uit naar techhouse, deephouse en classics.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – de politiek: Maakt regulering een kans?

0
Links versus rechts, realisme versus idealisme. De polarisatie maakt een zinnig publiek drugsdebat haast onmogelijk. Voor- en tegenstanders van het legaliseren van harddrugs lijken zich...