woensdag, september 21, 2022

My First Gig: Bizar-M (NL)

-

Home » Features » My First Gig » My First Gig: Bizar-M (NL)

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie My First Gig de Nederlandse Martijn Loot a.k.a. Bizar-M. “Het was meer klunzen dan mixen.”

“Ik ben in het Amsterdamse Kattenburg opgegroeid. Vanaf mijn kindertijd was er overal muziek om me heen. Mijn vader was een hobby-muzikant en kwam telkens weer met nieuwe instrumenten aan. Thuis luisteren mijn ouders veel naar The Doors en Pink Floyd. Het waren echte hippies. Hierdoor was ik zelf ook veel met muziek bezig, vooral hiphop. Eind jaren ’80 had MTV een programma, Yo! MTV Raps. Ik nam dat programma altijd op video op en zette het vervolgens om naar cassette, zodat ik de muziek op mijn walkman kon draaien en overal mee naar toe kon nemen.”

Scratchen

“Rond mijn dertiende of veertiende begon ik zelf te scratchen. Ik had een piepklein pick-upje waarop ik oefende. Via vrienden raakte ik een beetje bekend in de hiphopscene. Zo was mijn maat Melvin een goede freestyle rapper. Al snel vormden we een groepje onder de naam VSOP. Inderdaad een verwijzing naar de kwaliteit van cognac, maar voor ons stond het voor ‘Vocal Sounds of Peace’. We traden niet echt op, daar waren we totaal niet mee bezig. Het was meer iets wat we op straat deden.”

Salt-N-Pepa

“Met Melvin ging ik op een gegeven moment naar Club Akhnaton in Amsterdam. Natuurlijk om artiesten te zien maar op een dag heb ik er zelf staan scratchen. Ik kende de dj van Akhnaton en hij vroeg me of ik bij het Amerikaanse groepje Salt-N-Pepa wilde scratchen. Ja, ook op het de hit ‘Push It‘. Ik kende hen niet maar zei natuurlijk geen nee tegen de ervaring. Vervolgens heb ik hun hele optreden meegescratcht.”

Acid house

“Ik raakte door Public Enemy in de house geïnteresseerd. In enkele van hun nummers hoorde ik spacy geluiden. Dat vond ik te gek en dacht: ‘Wat is dit?!’ Later hoorde ik ook acid house en ik was verkocht. Wow, wat een geweldige effecten! In die periode wilde ik zelf ook dolgraag synthesizer leren spelen. Mijn moeder wilde wel voor de lessen aan de muziekschool betalen. Helaas hadden ze geen synthesizerles dus moest ik het met piano doen. Op die manier heb ik keurig geleerd om noten te lezen en piano te spelen. Toen de wat oudere lerares me echter steeds meer klassiek liet spelen, ben ik afgehaakt.”

Illegale feestjes

“Zoals ik al zei, woonde ik in Kattenburg. Dat is het havengebied waar veel illegale feestjes werden gegeven. Op mijn zestiende wist ik al prima de weg naar de raves te vinden. En echt: ik vond het fantastisch! Daar is mijn liefde voor de house begonnen.”

Krantenwijk

“Op al die feestjes zag ik natuurlijk dat dj’s met twee platenspelers stonden te mixen. Steeds vaker bekroop me het gevoel: ‘Dit wil ik ook!’. Ik zat nog op school en had een krantenwijk en heb net zo lang gespaard tot ik twee platenspelers en een mengpaneeltje kon kopen. Dat was nog best veel geld voor een tiener. Het waren geen Technics maar de goedkoopste die ik kon vinden, iets met een snaaraandrijving. Ze waren echter goed genoeg om mee te oefenen. Nu nog de platen. Die kocht ik natuurlijk bij de bekende platenzaken als Outland, Boudisque, Rhythm Import en vele andere. Soms stond ik een halve dag in zo’n winkel plaatjes te luisteren, voor ik met mijn aanwinsten naar buiten liep. Ik weet nog wel dat de eerste houseplaat die ik kocht een cd was van Frankie Bones en/of Frankie Knuckles.”

Spider Willem

“Weer wat later ontdekte ik via een vriendin dat Spider Willem boven mij woonde. Op een dag heb ik dus aangeklopt. Willem maakte open en liet me zijn enorme hoeveelheid apparatuur zien. Bij Willem liepen spontaan ook alle groten van dat moment binnen, zoals Per, Neuv en Gino. Toen ik hen zo aan de slag zag, voelde ik tot in mijn poriën: ‘Ik wil ook dj worden’.”

Afgang

“En zo komen we bij mijn first gig. Op dat moment was ik een jaar of zeventien, achttien. Hoewel ik thuis volop met mijn twee draaitafels en mixer oefende, kon ik eigenlijk nog steeds maar amper mixen. Een vriend van me gaf een feest aan de Grasweg in Amsterdam-Noord. Omdat hij samenwerkte met jongerencentrum JIP (Jeugd Indische Buurt) in Amsterdam-Oost werd het event deels door de gemeente Amsterdam gefinancierd. Die vriend vroeg of ik ook kwam draaien. Ik zei: ‘Oké’ maar schrok vervolgens wel even toen ik de flyer zag. Daar stond ik samen met Joey Beltram op… Dat was even slikken. Daar kwam bij dat ik bij aankomst een enorme hoeveelheid apparatuur voor mijn neus had staan waar ik nog nooit mee had gewerkt. Ook de Technics-draaitafels waren me onbekend. Hmmm. Dat voelde wel een beetje als een afgang.”

Knikkende knieën

“Last but not least, stonden er veel meer mensen voor mijn neus dan ik ooit had verwacht, wel duizend man. Wow! Dat vond ik nogal intimiderend. Gelukkig was ik slechts de openings-dj maar toch… Met knikkende knieën begon ik aan mijn optreden. Die set had ik muzikaal gezien thuis wel goed voorbereid. Hoe ik de technische kant heb opgelost? Ik ben gewoon aan de gang gegaan en gooide in de break de volgende intro erin. Het was meer klunzen dan mixen. Gelukkig is mijn gebrek aan kennis van de apparatuur het publiek niet opgevallen. Ik had sowieso een goede platenkeuze en iedereen stond lekker te dansen. Wat dat betreft, ging het te gek.”

DJ Lewis

“Het spreekt voor zich dat ik achteraf niet echt tevreden was. Toen ik de andere dj’s zag draaien, voelde ik precies wat ze gingen doen en hoe het moest. Het was dus jammer dat ik het zelf nog niet kon waarmaken. Ik had het grote besef: ik moet nog veel leren. Vervolgens ben ik gaan oefenen, oefenen en oefenen. Ook ben ik geregeld op Spider Willems apparatuur losgegaan. Hij heeft me veel bijgebracht. Wat ook bij mijn ontwikkeling heeft geholpen, is dat dat de Amsterdamse dj Lewis me geregeld mee naar illegale feestjes nam. Daar ben ik vaak in de booth beland en heb veel voor publiek gedraaid. Op een gegeven moment krijg je meer zelfvertrouwen.”

Organic techno

“Waar ik vroeger dol op gabber was, ben ik in de loop der tijd overgestapt naar techno. Tegenwoordig richt ik mijn aandacht vooral op melodic of organic techno. Mensen zeggen wel eens dat ik zelf moet gaan produceren en ik heb ook wel eens wat ‘geplingd en geplangd’ maar ik ben een enorme perfectionist. Als iets me niet bevalt, gooi ik het meteen weer weg. Ik stel simpelweg te hoge eisen aan mezelf.”

Tribe Radio

“Tijdens de coronaperiode heb ik veel illegaaltjes bezocht maar zelf weinig gedraaid. Wel had ik in die periode tweewekelijks een radioshow met René de Vries (Minimaster) op DHC.FM. Inmiddels ben ik van zender veranderd en tegenwoordig heb ik op Amsterdam Most Wanted Radio (AMW.FM) elke dinsdag van 22:00 tot 00:00 uur mijn eigen vaste programma Tribe Radio. Dit doe ik samen met dj Ephraïm Trenidad.”

“Wat ik van die eerste keer heb geleerd, is dat je als dj zelfverzekerd moet overkomen. Anders merkt het publiek dit en dat heeft een effect op de sfeer. Als je onzeker bent, lijkt het eerder alsof je staat te klungelen. Natuurlijk ben ik in de loop der jaren zelfverzekerder geworden. De tijd van klungelen, is voorbij.”

Ik heb inmiddels dan ook op veel plekken gedraaid. Zo stond ik op events van WijGevenFeestjes, Technostage, Bizar Events, Event Horizon, Henk & Ingrid en Multigroove. Op 8 oktober kun je me weer achter de draaitafels van Technostage vinden.”


Meer Bizar-M

Facebook

SoundCloud

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Marceline Geelen
Marceline Geelenhttps://marcelineke.nl/
Marceline is een doorgewinterd dance journalist. Zo heeft ze inmiddels meer dan tweehonderd (inter)nationale dj’s gesproken over hun debuut. Haar persoonlijke muzikale voorkeur gaat uit naar techhouse, deephouse en classics. Wil jij dat Marceline verslag komt doen van jouw festival of evenement? Of heb jij nieuwe techhouse of deephouse releases voorbij zien komen die zeker niet mogen ontbreken in de maandelijkse top-3? Tip dan nu de redactie van This Is Our House.

Gerelateerd

De top 3 hardcore releases in september 2022: dit zijn de beste tracks

Elke maand komen er honderden nieuwe releases uit. En iedere maand staan tientallen nieuwe artiesten op met nieuwe muziek....

De top 3 techno releases in september 2022: dit zijn de beste tracks

Elke maand komen er honderden nieuwe releases uit. En iedere maand staan tientallen nieuwe artiesten op met nieuwe muziek....