Iedere dj heeft er eentje: die unieke gig waarover hij of zij altijd nog op verjaardagsfeestjes vertelt. In gesprek met TIOH vertelt de Venezolaanse Daniel Gavilán a.k.a. dj/producer Greencross over zijn Most Memorable Gig. “Wat ik zag, was een zee van mensen.”
“Mijn most memorable gig was 100% mijn optreden in 2011 in het Braziliaanse São Paulo. Ik woonde er in die tijd en had een capabele boeker die me gigs door heel Brazilië bezorgde. Ik was dus goed bekend met het land.”
>>> Check ook: My First Gig: Greencross (VEN)
Advertentie
“Een goede manier om jezelf in de schijnwerper te spelen, was door te adverteren in een tijdschrift genaamd Electro M.A.G dat promotors gratis kregen toegestuurd. Ik heb dus een aantal opeenvolgende maanden in elke editie een advertentie van mezelf geplaatst. Zo kwam die geweldige gig in São Paulo op mijn pad.”
Virada Cultural
“Waar het precies om ging? Nou, in São Paulo heb je een jaarlijks event genaamde de Virada Culturale. Het is een gratis festival voor iedereen, met zeker veertig stages die door het hele centrum verspreid zijn opgesteld. Voor veel Braziliaanse artiesten is het een grote wens om minstens eens in hun leven op een van die festivalstages te mogen staan. Ook voor mij.”
Dream come true
“Ik wist dat het tijdschrift ook een stage had en dat er nog een slot openstond. Ik had echter niet gedacht dat ze aan mij zouden denken. Dat gebeurde naar aanleiding van mijn advertentie wél. Ik was perplex. Dit was een dream come true!”

Metro met gear
“Op de dag van de gig heb ik overdag met wat vrienden eerst een fles wodka soldaat gemaakt. We waren dus niet helemaal nuchter toen we naar de festivallocatie gingen. Omdat tijdens de Virada Culturale de hele stad voor autoverkeer is afgesloten, namen we de metro. Een heel gedoe met al mijn gear erbij.”
Zee van mensen
“Toen we uit de metro stapten, sloeg de prettige spanning wel toe. De straten waren bomvol met verklede mensen, net als het plein waar mijn stage op stond. Het had wel wat weg van carnaval. Op dat grote plein stonden meer dan tienduizend mensen! Om op het hoge podium te komen, moest je met een trap omhoog. Toen ik boven kwam, was het net of je vanaf een berg naar beneden keek. Wat ik zag, was een enorme zee van mensen. Ik krijg nog kippenvel als ik eraan terugdenk.”
Niet de beste cineast
“Dankzij de wodka namen de zenuwen niet de overhand. Ik weet nog wie voor me draaide, dat was de legendarische Braziliaanse dj Renato Lopes. Ik had een stuk of tien vrienden meegenomen naar de ruimte achter de booth. Ook had ik een videograaf ingehuurd om alles te filmen. Helaas was het niet de beste cineast want op de perfecte filmmomenten keek hij steevast naar iets anders.”
Moment suprême
“Ik bereid mijn sets nooit of te nimmer voor, hoogstens bedenk ik mijn eerste twee platen. Dat had ik bij deze gig ook gedaan. Tot ik er ter plekke ontdekte dat ik het anders moest doen. Zo gaat het tot vandaag de dag. Ik plan nooit een hele set. Ik zoek één of twee platen uit daarna draai ik op gevoel. Je moet immers ook een beetje aansluiten op de vorige dj en de sfeer die er heerst. Het moment suprême van dit optreden was toch wel toen ik Joris Voorn’s ‘Callisto’ draaide.”
“Tienduizend mensen met hun handen in de lucht, het was fantastisch! Helaas stond de cameraman op dat moment wederom wat anders te filmen. Ook wel geinig hoor, daar niet van. Toen namelijk al die mensen uit hun dak gingen, ging bij een gebouw aan de overkant van het plein een balkondeur op de bovenste etage open. Een bejaarde vrouw stapte naar buiten en stond eveneens met haar handen in de lucht mee te dansen. Dat heeft de cameraman wél vastgelegd.”

Geluksgevoel
“Als ik op deze gig terugkijk, word ik telkens weer overspoeld door een geluksgevoel. Ik moet lachen en krijg kippenvel. Het was echt een great experience. Grappig is toch ook wel dat mijn meest memorabele gig een gratis gig was. Ik kreeg er namelijk niet voor betaald, maar aangezien mijn droom uitkwam, was dat geen probleem. Draaien was in die tijd absoluut mijn bron van overleven maar deze ervaring wilde ik voor geen goud missen. Dit was echt een gig die iedereen wil spelen.”
Label on hold
“Gedurende de afgelopen twintig jaar heb ik op vele feesten en festivals en in clubs in Europa en Latijns-Amerika gedraaid. Als ik kon kiezen waar ik graag nog eens zou willen staan, dan zou dat op Awakenings zijn. Helaas ben ik er zelfs nog nooit binnen geweest. De ene keer dat ik zou gaan, was het uitverkocht. Ten tijde van corona is het dj-gedeelte van mijn werk sowieso op een laag pitje komen te staan. Ik was voorheen bovendien labelmanager van diverse artiesten, maar ja, ze kregen geen gigs dus konden mij niet betalen.”
“Ik heb het vervolgens negen maanden gratis voor hen gedaan met het idee dat ze te zijner tijd weer aan de slag konden en we opnieuw konden beginnen. Toen dat echter niet gebeurde, ben ik met die activiteiten gestopt. Ik heb zelfs mijn eigen label Different is Different Records on hold gezet. Ik weet nog niet of ik het in de toekomst nieuw leven in ga blazen. Er staan meer dan tweehonderd releases op dat label, dus we zullen zien.”
Digital art
“Ik ben overigens wel nog actief met muziek bezig, maar dan op een ander vlak. Ik werk samen met artiesten van over de hele wereld in een digital art community in Californië, genaamd Max Capacity. Max en ikzelf hebben de DOS Punks DAO opgezet. DAO staat voor Decentralized Autonomous Organization. Dit is een systeem waarin geen hiërarchie heerst en iedereen evenveel invloed op de besluitvorming heeft. De DAO heeft bijna honderd leden.”
“Elke maand nomineren we artiesten en stemmen op deze persoon zodat deze artiest van de maand wordt. Daarna hebben we een maandelijks budget dat we gebruiken om kunst van de betreffende artiest te kopen en hem of haar gedurende een maand te promoten op al onze socials en in onze wekelijkse DOS Punks Spaces op Twitter. De digitale kunst die door de DAO wordt verworven, wordt opgeslagen in de digitale cryptocurrency wallet van de DAO.”

Soundtracks van 30 seconden
“Daarnaast werk ik veel samen met allerlei digital art kunstenaars. Ik doe vaak het audio-aspect en zij het visuele, maar het kan ook andersom zijn. Een van mijn samenwerkingen is met de Spaanse DJ/producer Cristian Varela. In dit geval maak ik de visuals bij zijn muziek. Je kunt ook denken aan NFT’s waar ik soundtracks van 30 seconden bij produceer. Dat is een enorme uitdaging, je moet immers in die korte tijd de vibe van de visuals vangen. Bovendien worden de animaties vaak geloopt. Dan moet de muziek natuurlijk perfect mee-loopen.”
NFT
“Vier jaar geleden heb ik zelf driehonderd van mijn eigen tracks live opgenomen en deze rauwe versies op YouTube gezet. In de loop van de tijd heb ik hier drie tracks van gereleaset. Cristian Varela was enthousiast toen hij ze hoorde en nu zijn ze beschikbaar als NFT. Ik wil in ieder geval op dit gebied doorgaan. Natuurlijk sta ik open voor fijne gigs, dus ook die sluit ik niet uit.”
Check hier een video over Greencross’ meest memorable gig!