Iedere dj heeft er eentje: die unieke gig waarover hij of zij altijd nog op verjaardagsfeestjes vertelt. In gesprek met Marceline Geelen vertelt de Britse maar in Nederland woonachtige dj/producer Paul Sparkes over zijn MOST MEMORABLE GIG. Deze vond nog niet zo lang geleden plaats toen hij met zijn held Sasha mocht draaien. ”Ik was in de wolken.”
Paul Sparkes vertelt dat hij al zoveel memorabele gigs gehad, dat hij het lastig vindt er eentje te noemen die er met kop en schouders bovenuit steekt. “Op dit moment is het denk ik toch mijn meest recente optreden met Sasha.”
In de wolken
“Ik ben al dit hele seizoen resident op een schip van de organisatie Wattrworld. Inmiddels heb ik hier met Olivier Weiter, Miss Melera en Nick Warren in de booth gestaan.”
“Ruim twee maanden geleden kreeg ik een telefoontje dat ik samen met Sasha was geprogrammeerd. Ik was in de wolken. Samen met hem op de line-up staan, voelde alsof al mijn jaren van hard werk ineens samenvielen. Alsof alles naar deze gig had geleid.”
“De boeking voelde als een bevestiging van mijn kunst”

Respect
“Ik heb Sasha in mijn 25 jaar als dj en producer vele malen ontmoet. Ik respecteer hem en heb vaak zijn muziek gekocht. Ook heb ik hem in Nederland vaak zien optreden.”
“Toen ik voor de gig werd gebeld, kreeg ik te horen dat ze me wilden hebben omdat mijn muziek zo goed bij die van Sasha past. Ik heb sowieso een goede reputatie opgebouwd als het om warm-up sets gaat. Deze keer ging het trouwens om twee sets: ik stond voor en na Sasha gepland. Het telefoontje voelde als een bevestiging van mijn kunst, als respect voor wat ik doe.”
Grote uitdaging
“De twee maanden die hierop volgden, zat ik vol anticipatie. Ik heb in die tijd muziek uitgezocht en de laatste hand gelegd aan veel producties die bijna af waren, zodat ik ze kon draaien. Ook deed ik research naar het recente repertoire van Sasha. Ik wist immers dat er een grote focus op dit optreden zou liggen. Het voelde als een grote uitdaging om naast hem te draaien.”
“Toen de dag arriveerde, was ik behoorlijk opgewonden. Ik had niet veel geslapen en ervoer een gezonde spanning. Ik wilde natuurlijk geen fouten maken en was ietwat bezorgd over technische puntjes. Je wil jezelf recht doen met zo’n optreden en zo goed mogelijk spelen als je maar kunt.”
“Ik moest ’s middags om 13 uur mijn eerste set spelen. De ochtend stond dus in het teken van het checken van mijn headsets, controleren of alle USB’s het deden en of mijn opnameapparatuur in orde was. Bovendien is het altijd belangrijk om vooraf goed te eten en genoeg te drinken, zodat je kunt presteren. Je kunt dj-en vergelijken met sporten.”

‘In the zone’
“Samen met wat anderen ging ik met de auto vervolgens richting het schip. Ik weet dat mensen tegen me praatten, maar ik heb geen woord gehoord. Ik zat helemaal ‘in the zone’. Eenmaal aangekomen, deed ik de soundcheck, keek of alle monitors functioneerden en of de speciale set-up voor Sasha klaarstond.”
“Tijdens mijn set zat Sasha in de kapiteinshut. Ik was er zelf vooral mee bezig om een set neer te zetten die hij feilloos over kon nemen. Ik wilde naar een perfect startpunt voor hem toewerken. Daarom probeerde ik het tempo laag en de muziek chill te houden. Te rustig was echter ook niet goed. Ik wilde niet dat de mensen op de dansvloer verveeld raakten. Ik heb met veel grote artiesten gedraaid, zoals John Digweed en Danny Howells (hier ons interview, red.), en ik weet dat je zomaar ineens te sloom draait. Het doel is om de grote artiesten te laten shinen, zonder zelf een saaie set neer te zetten.”
Opluchting
“Na de eerste set waren de complimenten niet van de lucht. Ik kreeg van alle kanten goede feedback. Opluchting is het woord wat mijn emoties beschrijft. De techniek werkte perfect mee en de mensen waren blij en gelukkig. Sasha nam het naadloos van me over. De zon scheen, het was lekker zomers, alles zat mee.”
“Sasha draaide vervolgens drie uur. Ik had hem de voorzet gegeven om wat dieper te gaan. Bij mijn volgende set was ik vrij om te doen wat ik wilde. Een leuk detail is dat ik eigenlijk slechts negentig minuten na hem zou draaien, daarna zouden we aanmeren. De mensen aan boord wilden echter zó graag nog even doorgaan, dat ze geld voor de kapitein in hebben gezameld om langer door te varen. Uiteindelijk heb ik dus nog eens 3,5 uur achter de draaitafels gestaan.”
“alsof ik ineens naast Messi bij Barcelona mocht spelen”

Energie
“Sasha draaide op het eind wat energieker. Die energie pakte ik vervolgens de eerste paar uren op tot ik op het eind weer naar wat meer rust terugkeerde. Ik heb bijvoorbeeld Super Flu’s Diva Halle en Volkan Akaalp’s Faith gedraaid. Ik heb uiteindelijk energieker dan normaliter gedraaid. Mijn uitdaging was om niet te blijven hangen in de negentig-minuten-set die ik ruwweg had voorbereid, maar deze om te buigen in een set van 3,5 uur.”
“Erop terugkijkend, zie ik het als een geschenk dat ik tijdens een deel van mijn residency op Wattrworld naast een grote naam als Sasha heb mogen staan. Overigens heeft COVID ertoe bijgedragen dat we hem als artiest konden boeken. In normale tijden staat Sasha louter op grote festivals en in clubs voor tienduizend mensen. Omdat hij nu niet in Engeland kon spelen, was hij bereid om naar Nederland te komen.”
Kalmte en professionaliteit
“Mijn algehele gevoel na deze twee optredens was er eentje van kalmte en professionaliteit. Ik vergelijk het met voetbal: alsof ik ineens naast Messi bij Barcelona mocht spelen. Ik werd enorm gedwongen om over mijn platenselectie na te denken en verschafte me focus. Met als resultaat dat ik ongelooflijk bevredigd en voldaan terugkijk maar tevens opgelucht ben dat alles goed is gegaan. Het deed me ook terugdenken aan alle gigs uit het verleden die tot dít moment hebben geleid.”
“Op 11 september varen we nog een keer met de boot, met Olivier Weiter en B.O.B. in Rotterdam. Daarna heb ik een tournee in de Verenigde Staten op de agenda staan. Mijn eigen track Hour of Wonk is bovendien net uitgekomen op Dave Seamans Selador Recordings. Ik ben druk in de studio bezig en er komt nog veel meer nieuwe muziek aan.”