dinsdag, september 28, 2021
HomeFeaturesNina de Koning geeft muziek en kunst platform met The Factory: 'Een...

Nina de Koning geeft muziek en kunst platform met The Factory: ‘Een viering van alle elektronische genres’

-

Vrijdag 28 mei is een grote dag voor Nina de Koning. Het is de dag van de eerste release op haar gloednieuwe label The Factory (Flatlife). In dit exclusieve interview vertelt de techno-artiest over de nieuwe plaat en de toekomst van haar label, dat artistieke vrijheid hoog in het vaandel heeft staan. “Veel labels willen dingen bepalen over releases. Als je het mij vraagt, is dat super beledigend naar de artiest toe.”

Nina de Koning is natuurlijk allang geen onbekende meer in de Nederlandse technoscene. Maar voor de mensen die haar niet kennen, stellen we haar nog even voor.

De 29-jarige techno-dj en producer maakt onderdeel uit van het duo Disk Space en draait ook onder haar eigen naam. Op haar 16e begon Nina met muziek maken, maar in 2014 werd dit echt serieus.

In 2016 ontmoette Nina haar muzikale partner Adriaan Oudemans, waarmee ze Disk Space begon. Ze woonden in hetzelfde gebouw in Amsterdam, en via een vriendin kwamen de twee in contact. Er was direct een klik, waarna Nina en Adriaan besloten om samen muziek te gaan maken. Toen de twee eenmaal waren begonnen ging het hard.

- Advertisement -

“Het begon allemaal als grap. We hadden totaal niet verwacht dat het professioneel zou worden. Maar ineens was daar een label (Ötomo, red.) dat het serieus wilde uitgeven. Dat hebben we toen maar gewoon gedaan”, vertelt Nina.

Nina de Koning

Flatlife Records

In de periode na de eerste release verschenen er meer Disk Space-tracks op verschillende labels. Waaronder ook het Nederlandse Flatlife Records uit Eindhoven. Nina kwam tijdens het kopen van een plaat op Discogs in contact met Jaap de Koeijer, de eigenaar van Flatlife. De twee raakten in gesprek.

“Ik vertelde hem dat ik zelf ook muziek maakte onder de naam Disk Space. Hij zei toen dat hij het wel een keertje zou opzoeken. Na een tijdje kreeg ik echt een super lang appje waarin hij zei dat hij het echt geweldig vond en het graag op Flatlife wilde uitbrengen.”

Flatlife bracht de track Assisted Suicide in 2020 uit op het label. Jaap en Nina hielden contact en na de release kreeg Nina een bijzonder aanbod. “Hij appte me toen ineens met de vraag of ik eigenlijk niet zelf een label wilde beginnen. Dat vond ik best wel een goed idee. Waarom doen we dat niet gewoon?”

“Ik ben gewoon begonnen door mensen die ik hoog heb zitten te benaderen”

The Factory

Het label draagt de naam The Factory. Die was eigenlijk bedoeld voor een feest in de Amsterdamse queer club NYX, maar vanwege COVID-19 besloot Nina het concept ook voor haar label te gebruiken.

“Ik ben gewoon begonnen door mensen die ik hoog heb zitten te benaderen. Als eerste stuurde ik Legowelt een bericht. Ik had niet gedacht dat hij zou antwoorden, maar hij zei gelijk ja. Toen hij binnen was, ben ik gaan doorpakken.”

Na bevestiging van Legowelt wist Nina ook Klangstof te strikken. Naast deze grote namen nodigde Nina ook kleinere artiesten zoals OGUZ en Regularfantasy uit.

De EP ‘The Factory 001’ is een combinatie van verschillende elektronische muziekstijlen. De EP begint met melodische IDM en eindigt met snoeiharde techno. Dat was een bewuste keuze.

“The Factory is echt een viering van allerlei soorten elektronische genres. Er zit ook een soort opbouw in de EP. Ik heb zelf veel luisterplaten, maar ook een hoop clubplaten. Ik had nu de kans om het allebei te doen. De EP begint heel rustig met muziek die je kan luisteren tijdens het werken. De andere kant is wat harder en geeft meer een ravegevoel. Dat is ook echt de bedoeling van The Factory, dat het echt een gesamtkunstwerk is.”

“The Factory is echt een platform voor meerdere kunstuitingen”

Meer dan muziek

Naast de EP ontvangen kopers ook een zine met daarin fotografie, kunst en poëzie. “Ik wil echt een product neerzetten. Dus niet alleen maar bangers, maar echt iets waar mensen naar kunnen kijken en van genieten. De zine is een soort magazine, alleen alles is gemaakt door de artiesten zelf. Zelfs het papier. We binden de zine zelfs gewoon met een naaimachine. Het is super DIY, do-it-yourself.”

Wat voor Nina superbelangrijk is, is dat de artiesten die een bijdrage leveren aan The Factory de volledige vrijheid krijgen om te maken wat zij willen maken. “Veel labels willen dingen bepalen over releases. Als je het mij vraagt, is dat super beledigend naar de artiest toe. Ik heb mensen uitgenodigd die weten wat ze kunnen, dus ik bemoei me daar niet mee. The Factory is echt een platform voor meerdere kunstuitingen, dus ik probeer de vrijheid te waarborgen.”

De toekomst

Het avontuur is pas net begonnen, maar smaakt nu al naar meer. “Na deze release willen we kijken of we 7”-vinyls kunnen uitbrengen van beginnende artiesten, om ze wat exposure te geven. Vanuit daar wil ik kijken of er meer mogelijk is met die zines. Ik heb daar ook nog geen plannen voor, maar ik sluit niet uit dat we dat ook gaan uitbreiden.”

“Sowieso ben ik nu al heel blij met hoe het is gegaan. Ik had 7 jaar geleden echt niet gedacht dat ik label-eigenaar zou zijn. Ik weet niet of het me zonder Jaap ook was gelukt. Ik ben hem enorm dankbaar. Voor nu ben ik super tevreden met de eerste release. Natuurlijk zijn er ook dingen die beter kunnen. Ik wil soms te veel en te snel. Soms is het beter om betere plannen te maken, maar dat komt wel in de toekomst. Dan wordt het allemaal wat professioneler. Het is allemaal trial and error. Daar leer je van.”


The Factory 001 / Nina de Koning

Vrijdag 28 mei uit via The Factory/Flatlife Records. De vinyl is nog verkrijgbaar via de Bandcamp pagina van Flatlife.

Volg Nina de Koning via haar Facebook of Instagram.

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Casper Gout
Sinds jong al een danceliefhebber, maar tegenwoordig is het vooral techno wat de klok slaat. Schrijft graag verhalen vanuit zijn eigen interesse met als doel het publiek iets wijzer te maken over de wereld van elektronische muziek. Buiten het schrijven organiseert Casper feesten voor Bauplan en draait hij zelf plaatjes onder het alias Rausch.

Gerelateerd

Dj Lady Aïda, techno-pionier uit Eindhoven, overleden op 63-jarige leeftijd

De Eindhovense dj Lady Aïda is overleden. Ze overleed op 63-jarige leeftijd, na een kort ziekbed, aan borstkanker. Hoofdfoto:...

Van nacht naar dag: Dit was de grote heropening van de clubs

Overal in het land werden zaterdag de indoor dansvloeren na lange tijd weer geopend voor publiek. Natuurlijk nog met...