Ruud van Rijen (51) was in het begin van de jaren '90 met Twenty4Seven een van de grondleggers van de Eurodance. Samen met acts als 2Unlimited, T-Spoon en Two Brothers On The 4th Floor was Twenty4Seven hèt commerciele antwoord op de destijds nog schimmige, vage housemuziek. Met Twenty4Seven, met in de hoogtijdagen zangeres Nance in de gelederen, verkocht Ruud van Rijen wereldwijd 20 miljoen singles. Vrijdag 16 oktober treedt de act op in Café de Wildeman in Eindhoven. “Ik ben er rijk van geworden, maar ik ben níet binnen!”
Ruud van Rijen bedacht het concept Twenty4Seven. “Ik bèn Twenty4Seven”, zegt hij gedecideerd over de groep, die nog steeds wereldwijd optreedt.
Dagelijks is Van Rijen nog bezig met zijn geesteskind. “Iedereen kent de nummers nog, maar vandaag de dag wordt er een steviger beat onder verlangd. Alles wordt tegenwoordig vetter opgenomen, dus het laatste jaar ben ik druk bezig met het opnieuw mixen van de hits van Twenty4Seven.”
Van Rijen start de computer op en laat de opnieuw gemixte versie van ‘Slave To The Music’ horen. Inderdaad, die klinkt een stuk vetter dan in 1993.
Sound
Van Rijen, opgegroeid in Valkenswaard en inmiddels al weer 25 jaar woonachtig in het Belgische Lommel, doet dat in zijn eigen studio aan huis. Waar analoge en digitale apparatuur samenwerken en soms ook met elkaar in gevecht zijn. Van Rijen kijkt soms met een ‘positief’ jaloers oog naar producers als Hardwell, Armin van Buuren en Tiësto.
“Ik heb destijds die slag gemist, daar ben ik eerlijk in. Ik had veel succes met mijn muziek, we leefden in een roes, zagen de noodzaak van vernieuwen niet in en pas later heb ik die hele inhaalslag moeten maken naar de nieuwe manier van produceren. Daar heb ik wel moeite mee gehad.”
“Het heeft mij zeker vijf jaar van m’n leven gekost om helemaal thuis te geraken in de digitale manier van mixen. De manier van werken is volstrekt anders dan wat wij deden. Daar heb ik erg aan moeten wennen. Die gasten van nu beginnen met een sound. Wij begonnen met een melodie. En maakte daar de sound bij. Je moet nu andersom werken.”
Maar: inmiddels werkt Van Rijen net zo makkelijk met Logic Pro en z’n MacBook als met zijn koffiezetapparaat.

Tiësto
Ruud van Rijen deed destijds eigenlijk niets anders dan de producers van nu: dance maken. “Alleen ging toen de artiest met de eer strijken en stond de producer ergens tussen haakjes op het platenlabel vermeld.”
Nu is de producer de grote man en zijn rappers of zangers/zangeressen featuring artists. “Ik heb net als Tiesto de muziek-exportprijs ontvangen. Dat was in 1996. Maar áls ik drie jaar later de hits van toen had gehad, was ík nu misschien we de koning van de wereld geweest.”
“Ik weet niet hoeveel platen Tiesto verkocht heeft? Zijn dat er ook 20 miljoen? Ik bèn Twenty4Seven. Maar in die tijd zette je daar twee poppetjes neer, een rapper en een zangeres. Eerst was dat Nance met McFixxIt, daarna Nance met Captain Hollywood, daarna Nance met Stay-C. Net als 2Unlimited: dat is Ray en Anita. Maar de mensen die er achter zitten, die álles bedachten en samen met anderen schreven, bleven op de achtergrond. Dat is nu precies andersom.”
De mensen die er achter zitten, die álles bedachten en samen met anderen schreven, bleven op de achtergrond. Dat is nu precies andersom.
Afrekeningen
Twenty4Seven heeft veel geld verdiend, zegt hij. “Maar ik weet ook niet of ik alles heb gekregen waar ik recht op had. Ze kregen destijds in Duitsland voor een optreden van een half uur 20.000 Mark. Zo deden ze drie shows op een avond. Daar heb ik nooit een cent van gezien.”
“Pas later ben ik er met de andere hits aan gaan verdienen. En daar leef ik nog steeds van en daar heb ik ook deze studio van ingericht. Nog steeds komen er elk half jaar afrekeningen van Buma/Stemra. Dat is niet onplezierig. Maar ik heb geen miljoenen op de bank staan.”
Ruud van Rijen geeft het eerlijk toe: hij had best in deze tijd willen leven. “Ja, ondanks dat ik alles bereikt heb wat ik heb kunnen bereiken, had ik nu wel als DJ/producer de wereld over gewild. Van de andere kant: hier in mijn studio ben ik ook heel gelukkig. Ik werk nu met hele goede muzikanten, artiesten en daar kan ik mijn ei meer dan in kwijt! En ik draai nog steeds elk weekend als dj.”

Bezetting
Terug naar Twenty4Seven. De groep trad door de jaren heen in diverse samenstellingen op. Welke was de beste? “(Denkt even na…) De bezetting met Captain Hollywood en Nance vond ik op het podium het beste. Dat was zo’n perfect Duitse georiënteerde show, daar kon later geen enkele andere bezetting tegenop. Nance en Stay-C was ook een perfecte combinatie. Met Stay-C heb ik de meeste hits gehad. Jammer dat het tussen Nance en Stay-C nooit echt geboterd heeft.”
Spanningen tussen Nance en Stay-C
In 1994 vertrok Nance – Nancy Coolen uit Asten – uit de groep, na voortdurende ruzie met Stay-C. “Nance zat al in de groep toen Stay-C erbij kwam. Ze had al van alles gewonnen en was de koningin. Nance zag hem als een bedreiging. Stay-C was een echt podiumbeest met veel aandacht van de vrouwen. Ze hadden ook allebei een ander management, die constant met elkaar overhoop lagen. Dat zorgde voor spanningen en dat liep uit de hand. Kortom: dat was gewoon een verloren wedstrijd.”
“Het kwam zelfs zover dat ik er zelf het bijltje bij neer wilde gooien. Uiteindelijk heb ik het besluit genomen om Nance en alle managers uit de groep te zetten. Ik heb persoonlijk nooit iets tegen haar gehad. Maar ik schreef wel de hits samen met Stay-C! We hebben alles later trouwens goed uitgesproken. Maar tussen Nance en Stay-C komt het nooit meer goed. Nance zou wel weer met Twenty4Seven willen optreden, maar niet zolang Stay-C er nog bij is. Jammer, want Ray en Anita van 2Unlimited staan ook puur zakelijk op het podium.”

Grootste
Slave To The Music was de grootste hit van Twenty4Seven. Daarna kwamen in 1993 en 1994 nummers als Is It Love, Take Me Away, Leave Them Alone, Oh Baby en Keep On Trying uit. Maar geen van allen benaderde het succes van Slave To The Music, dat tot nummer vijf reikte in de top 40. Maar in veel andere landen wél op nummer 1 van de hitlijsten kwam en diverse records brak. In totaal verkocht Twenty4Seven wereldwijd 20 miljoen platen.
Nog steeds treedt de groep onder de oorspronkelijke naam op, nu met Li-Ann als zangeres naast Stay-C. “Pas nog in Chili, Oslo, Praag en Hongarije voor meer dan 50.000 mensen, bekijk de filmpjes op YouTube maar eens. Dat gaat echt als een malle!”
Een optreden in de Wildeman op de Markt in Eindhoven valt dan wel op in de agenda van Twenty4Seven. “Ik draai daar om de week als dj en de eigenaar wilde eens een bijzondere act in zijn zaak hebben. Toen hebben alle betrokken partijen wat water bij de wijn gedaan en zingen ze op vrijdag 16 oktober een set met de grootste hits van weleer. Normaal treden wij nooit in dat soort zaken op.”
Van Rijen heeft nog één drive: hij wil nog één keer een grote hit scoren. “Ik wil gewoon laten zien dat het niet alleen maar Twenty4Seven is waarmee ik een hit kan scoren. Mensen zeggen wel eens: we horen niks meer van je. Klopt, zeg ik dan. Ik werk achter de schermen aan die ene grote hit, die ik nog wil maken!”
Twenty4Seven live: vrijdag 16 oktober om 22:00 uur bij Café Wildeman