Als onderdeel van een podcast-serie maken artiesten een exclusieve mix voor This Is Our House. Terwijl je luistert kun je meteen over ze lezen in een begeleidend interview. In de 92e aflevering: Kröhl, alias voor de Tilburgse dj/producer Ron van der Schoot. Hij maakte eerst internationaal naam als helft van het duo Matt & Kendo en is nu solo actief. Speciaal voor TIOH serveert Kröhl een uurtje vol melodische deep house. “Een kruising tussen melodisch en dansbaar, de balans waar ik tijdens het draaien ook altijd naar streef.”
Fotografie: Agabek Enoukyants
Naam: Ron van der Schoot
Woonplaats: Tilburg
Leeftijd: 33
Labels: Manual Music, Traum
Genre: Melodic deep house
Hoe zou je deze mix zelf inleiden?
“Normaal gesproken zou ik de mix vullen met tracks die hun waarde hebben bewezen op de dansvloer. Gezien het corona-tijdperk waar we momenteel in leven, heb ik tracks geselecteerd waar ik in quarantainetijd van heb kunnen genieten. Het is een variatie tussen oude en nieuwe platen van artiesten zoals Stephan Bodzin en Henry Saiz. De set is een kruising tussen melodisch en dansbaar, de balans waar ik tijdens het draaien ook altijd naar streef.”
Wat was je eerste officiële optreden?
“Dat is inmiddels al behoorlijk wat jaren geleden toen ik werkte als kok in eetcafé HAVANA in Tilburg. Waar op vrijdag en zaterdag de hut werd verbouwd voor de clubavond. Na een lange dag zwoegen in de keuken en nog nat van alle schoonmaakwerkzaamheden verwisselde ik mijn potten en pannen voor Denon CD-spelers en Pioneers om tot 4:00 uur ‘s nachts gas te geven. Dit werd al snel een residentie en was voor mij het officiële startpunt in de muziekindustrie.”
(Tekst loopt door onder de foto’s/video’s)
Hoe zou je het verloop van je dj-carrière tot nu toe beschrijven?
“Laten we ermee beginnen dat ‘carrière’ een groot woord is. Heb ik voor mezelf hoogtepunten bereikt? Zeker wel! Samen met Maarten Moelands heb ik jaren het duo Matt & Kendo gevormd. We hebben platen uitgebracht op labels als Toolroom en Spinnin’, die gedraaid werden door de grote namen in de industrie zoals Avicii, Fedde Le Grand, Axwell en Tiësto. Ook onze boekingen werden steeds groter in die tijd, van mainstage op Lakedance, tot Summerfestival in Antwerpen, Solar en verschillende optredens tijdens ADE.”
“Later merkte ik dat ik me qua stijl niet meer zo thuis voelde in de commerciële stromingen. Hierdoor besloten we deze mooie periode af te sluiten als duo.”
Voordat je verder leest…
Hopelijk waardeer je onze content. Die is gratis maar niet goedkoop. Journalistiek is vakwerk. De inkomstenbron om die uit te financieren is door de coronacrisis echter flink aangetast. Jij kunt ons indirect helpen, door ons bereik mee te vergroten. Hoe? Volg onze socials en wijs ook muziek-liefhebbende vrienden op onze Facebookpagina en Instagram! We hebben ook een wekelijkse nieuwsmail. Alvast bedankt!
“Ik heb daarna de festivalboekingen ingeruild voor intiemere clubnachten in de buurt. Al gauw ontstond er een vriendenclubje, waarmee we in Tilburg het concept Houtje Touwtje bedachten. We begonnen clubavonden in misschien wel de kleinste club ter wereld te organiseren: Gin Fizz. Waarbij vrienden en goede muziek centraal stonden. Dit barstte zowat letterlijk en figuurlijk uit zijn voegen.”
“Een tijdje terug besloot ik onder de naam Kröhl – drie keer raden hoe ik aan die naam kom – weer eens wat muziek te gaan produceren en ook weer wat solo-boekingen aan te nemen. Ik heb een drukke baan in het onderwijs, dus zie ik het als kersjes op de taart om af en toe op te treden of een track uit te brengen.”
Mooiste gig ooit?
“Tja, dit is een lastige. Als er tienduizend man voor je neus staat, zorgt dat wel voor kippenvel. Alhoewel ik laatst voor Dominique Eulberg in poppodum 013 stond te draaien, waarbij mensen echt zichtbaar aan het genieten waren. Dat is dan net zo leuk of misschien zelfs leuker. Daarnaast zijn de intieme Houtje Touwtje-edities in Gin Fizz me ook echt bijgebleven. Ongelooflijk dat die hut zo los ging! Het feit dat je samen met je vrienden stond te draaien maakte het extra speciaal.”
Liever een kleine club vol enthousiastelingen, dan een groot festival met schuifelende pinguïns
Favoriete genre naast je eigen stijl(en)?
“Muziek is me met de paplepel ingegoten. Als kind moest ik de klassieke muziek van mijn moeder en de jazz van mijn vader verdragen. En nu, jaren later, kan ik ook hier van genieten. Ik zet eigenlijk van alles op behalve commerciële Top 40-muziek. Daar word ik een beetje simpel van. De laatste tijd luister ik veel naar artiesten zoals Budakid (hier ons interview, red.), Einmusik en Palms Traxx. Tot aan zwoele, nostalgische Zuid-Amerikaanse deuntjes van Trio Los Panchos of de Spaanse grootheid Julio Iglesias.”
Groot festival of kleine club?
“Het gaat mij niet om de grootte. Voor mij kan een clubnacht net zo tof zijn als een groot festival. Het hangt af van de sfeer. Laat ik het zo zeggen: liever een kleine club vol enthousiastelingen, dan een groot festival met schuifelende pinguïns die een beetje warm staan te draaien. Het ultieme, om dan toch een antwoord te geven op de vraag: een kleinere stage op een festival met een mooi tropisch décor gehuld in het licht van de ondergaande zon en mensen die van genot niet meer weten waar ze het zoeken moeten.”
Welke artiesten vormen een inspiratiebron voor je?
“Om er een paar te noemen die al jaren steevast in mijn top 10 staan: Einmusik, Budakid, Stephan Bodzin en Sebastien Legèr. Allemaal onderscheiden ze zich door dikke producties. Uniek hierin vind ik de virtuositeit die gecombineerd is met dansbare ritmes.”
“Een aantal setjes waar ik telkens op terugval zijn Einmusik op Fusion Festival 2015 en Budakid’s First Live Set in Kater Blau 2018. Ik raad iedereen aan om hier eens goed voor te gaan zitten gedurende deze quarantainetijd.”
“Kun je het thuisblijven niet meer uithouden en is je hunkering naar een feestje gestegen tot het kookpunt? Zet dan Stephan Bodzin – Berlin Boiler Room Live Set eens op. Gegarandeerd succes! En… om nog een ultieme klassieker te noemen: Frankey & Sandrino: ‘Acamar’.”
Even onthaasten met vrienden is voor ieder mens goed, in welke vorm dan ook
Hoe kom je zelf de quarantaine door?
“Ik moet eerlijk bekennen dat het me goed afgaat. Ik werk, zoals gezegd, in het onderwijs, waar we momenteel voor grote uitdagingen staan. Maar voor de rest is het leven allemaal een stukje rustiger geworden. Tijd voor kneuterige dingen waar ik nooit aan toe kwam, zoals een moestuintje aanleggen en de schilderkunst ontdekken. Uiteraard ervaar ik first world problems en wil ook ik weer het terras op, uit eten gaan en weer een festivalletje meepakken. Maar tot het weer zover is vermaak ik me prima en breng ik eindelijk weer eens wat meer tijd door in mijn studio.”
Ga je normaal gesproken zelf nog veel uit?
“Jazeker. Even onthaasten met vrienden is voor ieder mens goed, in welke vorm dan ook. Hoewel de frequentie minder is geworden, ga ik er nog altijd graag even op uit. Van een gezellige vrijdagmiddagborrel tot een clubavondje. Vaste plek? Gin Fizz. Of Club Smederij als er een goede programmering staat.”
“Uiteraard sta ik met enige regelmaat te draaien wat voor mij ook voelt als uitgaan. Sterker nog, ik sta liever in de dj-booth dan ervoor. Qua festivals ben ik het op en neer gereis wel een beetje beu geworden. Ik denk dat ik afgelopen zomer alleen naar Draaimolen Festival ben gegaan, Tilburgs trots. Lekker dichtbij en op het fietsje, dikke line-up, wat wil je nog meer?”
Ultieme droom?
“Draaien in de KaterBlau! Deze club in Berlijn heb ik een aantal zomers geleden leren kennen. Na een flinke wachttijd in een rij vol extravagante bezoekers werden we binnengelaten. De sfeer die daar hing heb ik niet vaak meegemaakt. Wat een feest! De ene na de andere dikke plaat kwam voorbij. De dj-booth stond op een half piratenschip, althans zo leek het. Ja, als ik dan mag dromen, dan is hem dit wel. Mag ik er een tweede droom ingooien? Een dagje meekijken in de studio van één van mijn eerder genoemde favoriete artiesten.”
Kröhl
Rock The House
Check hier de eerdere afleveringen in onze serie