donderdag, mei 6, 2021
HomeNieuwsVrouwelijke dj’s rukken op, maar er is nog een wereld te winnen

Vrouwelijke dj’s rukken op, maar er is nog een wereld te winnen

-

De Vlaamse techno-dj’s Amelie Lens en Charlotte de Witte hebben in 2018 gezorgd voor een aanzienlijk groter vrouwelijk aandeel in de mondiale dancewereld. Toch is daarin nog altijd een wereld te winnen als het om sekse-gelijkheid in de dj-booth gaat: slechts 1 op de 5 geboekte dance-acts is een vrouwelijke. Dat werd woensdag bekend op de International Music Summit (IMS) in Ibiza.

 

Op de jaarlijkse conferentie, tevens de aftrap van het nieuwe partyseizoen op het eiland, werd de 10e editie van het IMS Business Report gepresenteerd. Het economische rapport geldt als een van de belangrijkste graadmeters in de mondiale dance-industrie, en legt ieder jaar tal van ontwikkelingen bloot.

- Advertisement -

Wat al duidelijk te zien was in line-ups en timelines is nu ook in cijfers aangetoond. Vrouwelijke dj’s duiken steeds vaker en prominenter op in line-ups, met name binnen de techno. Amelie Lens (onderste foto) en Charlotte de Witte (hoofdfoto), maar ook Nina Kraviz doen het goed in de scene. Kraviz trad vorig jaar 35 keer op tijdens een festival. Dubbel zoveel als top-band The Killers, bijvoorbeeld.

IMS Business Report 2019

Gebaseerd op een analyse van Pitchfork, was 19 procent van de acts op dancefestivals in 2018 vrouw. Een jaar eerder was dat nog 14 procent. Het toont echter meteen dat ook nog steeds een wereld te winnen is.

De cijfers over de vrouwelijke artiesten voeden daarom een van dé thema’s dit jaar op IMS: inclusiviteit. Zowel op het podium als ervoor, onder het publiek. Daarnaast zijn de staat van de clubcultuur (zorgelijk) en mentale gezondheid hete hangijzers.

Uit het IMS Business Report bleek ook dat het met dat laatste niet goed gesteld is binnen de dance. Driekwart van de artiesten zegt ooit last te hebben gehad van angst of stress. De geest van de vorig jaar overleden Avicii hangt daarmee nog sterk rond tijdens de Ibiza-opener. Zijn vader zal donderdag ook spreken, voor het eerst voor publiek.

Amelie Lens - Claydrum - Complex Maastricht

Andere highlights uit het IMS Business Report over 2018:

  • De muziekverkoop is wereldwijd met 10% gestegen
  • Elektronische muziek is minder verkocht in de UK en de VS (belangrijkste markten), maar neemt juist toe in Canada en Duitsland
  • Techno en (tech) house blijven stabiel aan koop als meestverkochte genres op Beatport
  • Dj’s zijn gezamenlijk aanzienlijk minder gaan verdienen. In totaal nog altijd 261 miljoen dollar, maar dat is het laagste niveau sinds 2013

Het complete IMS Business Report is hier te lezen/downloaden.

Headerfoto: Fille Roelants
Foto Inzet: Complex Maastricht

 

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Mark van Bergen
Architect en Huisbaas. Schrijft sinds 2002 professioneel over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde zo vele groten en kleinen der aarde. Zijn boekdebuut 'Dutch Dance' (2013) werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg een internationale opvolger (2018). Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome. Hij doceert over de dance-industrie op Fontys ACI.

Gerelateerd

De grootste muzikale familie ter wereld: TranceFamily

Met deze meerdelige serie wil This Is Our House het belang van verschillende online dance community's onder de loep...

Nagenieten van Koningsdag: herbeleef de sets van o.a. de Streamers en 538 Koningsdag

Hoewel dit al de tweede Koningsdag is die we thuis moeten vieren, hebben Supersized Kingsday, de Streamers en 538...