De Vlaamse techno-dj’s Amelie Lens en Charlotte de Witte hebben in 2018 gezorgd voor een aanzienlijk groter vrouwelijk aandeel in de mondiale dancewereld. Toch is daarin nog altijd een wereld te winnen als het om sekse-gelijkheid in de dj-booth gaat: slechts 1 op de 5 geboekte dance-acts is een vrouwelijke. Dat werd woensdag bekend op de International Music Summit (IMS) in Ibiza.
Op de jaarlijkse conferentie, tevens de aftrap van het nieuwe partyseizoen op het eiland, werd de 10e editie van het IMS Business Report gepresenteerd. Het economische rapport geldt als een van de belangrijkste graadmeters in de mondiale dance-industrie, en legt ieder jaar tal van ontwikkelingen bloot.
Wat al duidelijk te zien was in line-ups en timelines is nu ook in cijfers aangetoond. Vrouwelijke dj’s duiken steeds vaker en prominenter op in line-ups, met name binnen de techno. Amelie Lens (onderste foto) en Charlotte de Witte (hoofdfoto), maar ook Nina Kraviz doen het goed in de scene. Kraviz trad vorig jaar 35 keer op tijdens een festival. Dubbel zoveel als top-band The Killers, bijvoorbeeld.
Gebaseerd op een analyse van Pitchfork, was 19 procent van de acts op dancefestivals in 2018 vrouw. Een jaar eerder was dat nog 14 procent. Het toont echter meteen dat ook nog steeds een wereld te winnen is.
De cijfers over de vrouwelijke artiesten voeden daarom een van dé thema’s dit jaar op IMS: inclusiviteit. Zowel op het podium als ervoor, onder het publiek. Daarnaast zijn de staat van de clubcultuur (zorgelijk) en mentale gezondheid hete hangijzers.
Uit het IMS Business Report bleek ook dat het met dat laatste niet goed gesteld is binnen de dance. Driekwart van de artiesten zegt ooit last te hebben gehad van angst of stress. De geest van de vorig jaar overleden Avicii hangt daarmee nog sterk rond tijdens de Ibiza-opener. Zijn vader zal donderdag ook spreken, voor het eerst voor publiek.
Andere highlights uit het IMS Business Report over 2018:
- De muziekverkoop is wereldwijd met 10% gestegen
- Elektronische muziek is minder verkocht in de UK en de VS (belangrijkste markten), maar neemt juist toe in Canada en Duitsland
- Techno en (tech) house blijven stabiel aan koop als meestverkochte genres op Beatport
- Dj’s zijn gezamenlijk aanzienlijk minder gaan verdienen. In totaal nog altijd 261 miljoen dollar, maar dat is het laagste niveau sinds 2013
Het complete IMS Business Report is hier te lezen/downloaden.
Headerfoto: Fille Roelants
Foto Inzet: Complex Maastricht