2021: Het jaar van de (te) korte Summer of Love, Unmute Us-demonstraties, vaccinaties en QR-codes. Opnieuw had COVID-19 de festival- en clubscene in haar greep. We kunnen alleen maar hopen op beterschap in 2022. En toch waren er lichtpuntjes. TIOH vroeg 21 kopstukken uit diverse geledingen van de industrie om terug- en vooruit te blikken op 2021. Met vaste vragen als: ‘Waar heb je het hardst om moeten lachen?’ en ‘Wat is jouw advies voor Mark en Hugo?’. Het tweede interview uit onze eindejaarsserie ’21×2021′ wordt ingevuld door Sayori van Leeuwen, co-founder van PR-bureau Iconic Music PR. Dit agency vertegenwoordigt onder meer grote artiesten als Nicky Romero, Sam Feldt en Luuk van Dijk.
Beschrijf 2021 in één woord.
“Vervreemdend.”
Waarom?
“In 2020 zat ik een beetje in mijn eigen bubbel door verlof en de geboorte van mijn zoon. Ik was wat meer naar binnen gericht. Dit jaar kwamen de consequenties van de anderhalvemetersamenleving veel meer bij mij binnen. Buiten in het verkeer en eigenlijk in elke openbare ruimte ben ik me meer bewust van ‘de ander’ en creëer ik meer afstand. Ik vraag me af of dit het ‘nieuwe normaal’ is?”
Waarvan heb in 2021 je het meest geleerd?
“Van mijn zoontje; heel veel geluk kunnen halen uit de kleinste dingen en met veel minder slaap moeten kunnen functioneren.”
“Op het gebied van werk heb ik geleerd nog meer te denken vanuit de klant. Voor iedereen is het afgelopen jaar op financieel vlak zo zwaar geweest dat het waardevol is als je op een creatievere manier kan samenwerken. Zo bouw je samen aan een toekomstige werkrelatie.”
Waar heb je het hardst om moeten lachen?
“Ik denk eerder terug aan een groot moment van geluk. We stonden met ons hele Iconic team in september na twee jaar eindelijk op het festival Elrow; één van onze dierbare vaste klanten. Dat gevoel van weer livemuziek ervaren, dj’s aan het werk zien en het geweldige decor dat ‘even’ in een paar dagen van Spanje naar Nederland werd gereden en opgebouwd. Verder natuurlijk de uitgelaten sfeer van het publiek maar ook de lol en saamhorigheid backstage met de artiesten en crew. Dit klinkt een beetje cliché maar we hebben echt zo hard gelachen en genoten met elkaar. We ‘mochten’ weer even. Zo voelde het.”
Grootste succes?
“Omdat ons werk draait om communicatie voor de culturele sector. Het afgelopen jaar stond voor ons als PR-bureau net zo goed in het teken van aanpassen, doorschuiven, frustraties en weer doorzetten. Dat we werden gevraagd door stichting Unmute Us om de communicatie op te pakken vanaf de start, voelde als een eer. Dat zich vervolgens duizenden organisaties aansloten en meer dan 150.000 man op de been bracht tijdens de demonstraties, was een ongelooflijk ‘kippenvelmoment’. Ik pinkte wel een traantje weg toen de eerste wagen begon te rijden. Of nou ja; op meerdere momenten tijdens de demonstratie stond ik te huilen.”
Jouw grootste tegenvaller van 2021
“Door intensief samen te werken met organisaties als Unmute Us, werden de frustraties uit verschillende hoeken voor mij ook tastbaarder. Onderzoeksresultaten en gesprekken die aan de kant werden geschoven door het kabinet. Alles had op indirecte manier consequenties voor ons maar nu voelden we ons meer verbonden met de hele branche. Deze maand werden concerten en evenementen voor de vijfde keer opgeschoven. De rek is eruit en niemand heeft enig idee waar het heen gaat. Dus de afgelopen 20 maanden staan voor mij inmiddels in het teken van steeds meer vragen en steeds minder antwoorden.”
Artiest van het jaar
“Arlo Parks.”
“Ze zingt over best complexe onderwerpen maar haar muziek maakt alles zacht en dromerig.”
Talent van het jaar
“Parallells.”
“Twee Nederlands/Franse broers die debuteerden met een conceptalbum waarbij elke track rond een bepaalde plek was gethematiseerd. De muziek kwam voort uit een online videoreeks die ze zelf maakten op bijzondere plekken. Ik was laatst bij ze in de studio waar zo’n warme sfeer hing en waar hun visie voor muzikaal en visueel detail helemaal samenkwam. Dat was tof om te zien!”
(Check ook de aflevering van My First Gig met Parallells)
Track van het jaar
“Hopeful – Curtis Harding.”
“Optimisme verpakt in vintage soul. Helemaal fijn in Curtis-stijl.”
Event van het jaar
“Nou, er is niet heel veel om uit te kiezen! We hebben wel uit gebrek aan alles wat er niet was of weer niet mocht, zelf een klein feestje gebouwd. Daar hebben we het nog steeds over op kantoor. Mijn zakenpartner Claire en haar man Wichard organiseerden dit voorjaar een mini-festival op hun boerderij in Loosdrecht. Alleen voor ons team en aanhang. Nou daar stonden we hoor! Van 12 tot 12 te dansen midden in een weiland tussen de paarden, geiten, kippen, honden en biggetjes.”
Met wie zou je in 2022 graag willen samenwerken?
“Peggy Gou!”
Jouw beste advies aan Mark en Hugo voor 2022
“Met alles wat er niet kan; stel een voorbeeld van wat er wél kan. Initieer of steun een landelijke campagne om collectief fitter te worden. Ik vind het best vreemd dat er naar verhouding zo weinig nadruk wordt gelegd op sport en gezonde voeding.”
Beste reden om uit te kijken naar volgend jaar
“Een frisse start. We bestaan nu drie jaar en daarvan stonden de afgelopen twee jaar min of meer in het teken van aanpassen aan corona. Het is te merken dat onze klanten na wederom nieuwe COVID-restricties zich lamgeslagen voelen.”
“We hebben mooie nieuwe plannen gemaakt. Waar we tot nu toe duidelijk onderdeel waren van Iconic Studios, zijn we achter de schermen bezig met een nieuwe website voor Iconic Music PR. Het is een proces wat ook meer ruimte geeft voor nieuwe ideeën.”
Welke vraag, naast bovenstaande, moeten we je absoluut stellen, en wat is daarop je antwoord
“Dat is een lastige! Ik zou het niet weten.”
Meer 21×2021
Alle afleveringen van 21×2021 zijn hier terug te vinden.