My First Gig: Ephraïm Trenidad (NL)

-

Home » Features » My First Gig » My First Gig: Ephraïm Trenidad (NL)

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG de Nederlandse Ephraïm Trenidad. “Ik was zenuwachtig als een motherfucker.”

“Je kunt wel zeggen dat muziek mij met de paplepel is ingegoten. Mijn opa was componist en had een eigen fanfare. Hij organiseerde zelfs taptoes in Haarlem met meerdere fanfares. Dan liepen ze met z’n allen in formatie over de Grote Markt. Mijn vader is een percussionist en mijn oom een gospelzanger. Muziek zit dus in mijn genen.”

Wu Tang Clan

“In mijn jeugd luisterde ik zelf vooral naar hiphop en hardcore gabber. Mijn favoriete artiesten waren onder meer de Wu Tang Clan en Busta Rhyms. De hardcore-cd’s die ik thuis het meeste draaide, waren de Thunderdome-compilaties.”

The Challenge

“Vanaf mijn zeventiende ben ik als barman aan de slag gegaan bij Uitgaanscentrum The Challenge in Hoofddorp. In The Challenge is onder anderen dj Michel de Hey groot geworden. Andere dj’s die er optraden, waren DJ Orlando en DJ Frank. In feite was dit mijn eerste dj-klus want in de cocktailbar waar ik stond, bepaalde ik de muziek. Dat deed ik overigens met cd’s, maar het was wel mijn smaak. Hier heb ik dus mijn eerste voorzichtige stappen op het dj-pad gezet. Uiteindelijk heb ik er zes jaar gewerkt.”

Ephraïm Trenidad I
Foto: Bob van Deurzen

Fanatiek skater

“Los van dit werk was ik altijd met muziek bezig. Ik was fanatiek skater en luisterde via die weg ook naar Nirvana, Metallica en Black Sabbath. Je kunt dus wel stellen dat ik een brede smaak heb.”

Keihard chillen!

“Ik ben bovendien altijd kind aan huis geweest in Bloemendaal aan Zee. Als kleine jongen van dertien liep ik al rond op Beachpop. Daar ben ik echt talloze keren geweest. Mijn helden uit die tijd waren Roog en Eric de Man. Als zij optraden, was dat keihard chillen! Het was totaal anders dan nu. In 1999/2000 had Woodstock nog hangmatten en kon je in Bloemendaal nog met 700 in plaats van 20.000 mensen feesten. Toen ID&T in 2002 Club Bloomingdale begon, was dat het begin van het einde. Daarmee is alles verpest.”

Professioneel gamer

“In ieder geval ben ik na die periode bij The Challenge mijn eigen mediabedrijf begonnen. Ik was professioneel gamer en organiseerde met mijn onderneming elke paar maanden een game-competitie voor een paar duizend man in een sporthal. Bovendien streamden wij live alle pro-games van bijvoorbeeld Counterstrike uit in België. Muziek stond in die periode op een laag pitje.”

Stroom aftappen

“Oké, tussendoor draaide ik wel eens bij vrienden thuis op een feestje. Vervolgens ben ik met wat vrienden illegale feesten gaan organiseren. We tapten stroom af, zetten een laptop en een speaker neer en gáán. Een groter feest dat we hebben georganiseerd, was Hakken Beijnes. Daar trad bijvoorbeeld Harlem Demolition Crew op, die onlangs het tienjarig jubileum vierde.”

Ephraïm Trenidad II

Psytrance/goa

“In 2018 volgde uiteindelijk de gig die ik zelf als mijn eerste échte gig zie. Bekenden van mij organiseerden een psytrance/goa-feest in de gekraakte Augustinuskerk in Amsterdam. Ze wilden ook een techno-dj hebben en vroegen mij om te draaien. Natuurlijk zei ik ‘ja’. Hier heb ik mensen als Maarten de Vries en Jorren (DJ Noisy Nature) voor het eerst ontmoet. Met Jorren heb ik later nog een poos de organisatie Back2theBassX gehad.”

Zweethandjes

“Hoe dan ook, ik stond oorspronkelijk vroeg in de middag geprogrammeerd. Ik was zenuwachtig als een motherfucker. Bovendien had ik net gehoord dat mijn toenmalige vriendin zeven weken zwanger was, dat werkte niet mee om te ontspannen. Ik had daarnaast he-le-maal niets voorbereid. Gelukkig blijf ik altijd mezelf en bleef het qua zenuwen uiteindelijk alleen bij zweethandjes. Ik dacht: ‘ik ga dit klusje wel even klaren’.”

Ineens afsluiter

“Na aankomst werd ik ineens tot afsluiter gebombardeerd. De eigenaar dacht dat ik lager in bpm zou draaien en dat mensen op die manier sneller zouden besluiten om naar huis te gaan. Liep dat even anders!”

Even slikken

“Ik was na Maarten aan de beurt, die psytrance had gedraaid. Toen begon ik met mijn dikke donkere techno. Een totaal ander genre dus. Tijdens de andere optredens was iedereen over het hele pand en buitenruimte verspreid. Sommigen zaten te chillen in de catacomben, anderen hingen buiten rond en weer anderen waren in de zaal waar ik moest draaien. Iedereen deed z’n ding. Toen ik begon, waren de catacomben echter in een mum van tijd leeg en stond honderdvijftig man voor mijn neus! Dat was even slikken voor de eigenaar. Ik heb uiteindelijk van 8 tot 9 uur ’s ochtends gedraaid.”

Glas-in-lood

“Op een gegeven moment hebben de buren geklaagd dat de muziek te hard stond. Ik heb het volume direct nog wat meer opgeschroefd! Echt, de glas-in-loodramen gingen helemaal tekeer in de muren. Net zoals het publiek losging in de zaal. Wat voor type mensen het waren? Denk: alternatief krakerspubliek, en daarbij allerlei soorten verschijningen. Sommigen vaag, anderen niet.”

Ephraïm Trenidad III
Foto: Sil Adjete

Drie nummers zonder bass

“Ik had een paar vrienden meegenomen die me hebben gesteund. Bovendien kwam Jorren later naar me toe om me te complimenteren. Mijn toenmalige partner vond het supervet om dit eens een keer mee te maken en was hartstikke trots. Ondanks het feit dat ik uiteraard fouten heb gemaakt. Dat sowieso. Eentje was wel heftig. Ik draaide met Traktor S2 en dus net een andere versie dan ik thuis had. Dat was namelijk Traktor Z2 met twee platenspelers. Op een gegeven moment viel de bas uit. Ik had totaal niets door tot de geluidstechnicus naar me toe kwam: ‘Wat is dit?!’ Vervolgens zijn we nog drie platen – zonder bass dus – op zoek geweest naar de oorzaak. Het bleek simpelweg een lullig knopje te zijn dat niet goed stond afgesteld. Oeps.”

Schaam me kapot

“Of ik nog iets geleerd voor alle volgende keren? Met wat ik nu weet, kan ik wel stellen dat ik me kapot schaam voor hoe ik die eerste keer heb gedraaid. Ik had geen techniek, ik telde niet mee en kende geen toonsoorten. Dat was erg. Tegenwoordig draai ik nog steeds freestyle maar ik bereid wel iets voor. Ik pak veertig tracks, beluister ze en zet de cue points erin. Ik zet ze pertinent niet op volgorde. Dat werkt voor een ADHD’er als ik niet. Wat ik als tip voor aanstormende dj’s kan meegeven, is dat trackkennis onontbeerlijk is. Als je je muziek kent, heeft dat grote voordelen!”

Back2TheBassX

“Na die gig ging het snel. Op een gegeven moment heb ik, zoals gezegd, een collectief met andere dj’s gevormd onder de naam Back2TheBassX. Samen zetten we feesten in Haarlem op. Al snel ontgroeide de organisatie de venue en werd naar Club The Underground in Alkmaar uitgeweken. Inmiddels houd ik in mijn eentje Back2TheBassX draaiende. Ook heb ik een show gehad op Rise Up and Rave Radio (RUAR). Niet gehinderd door corona scoorde ik er nóg een residency bij: Tower Sessions op UWC Radio. Daarnaast heb ik voor DHC gedraaid en ben nog steeds actief bij AMW (Amsterdam Most Wanted). Tijdens het afgelopen ADE heb ik onder meer daar gedraaid en ben ik host geweest.” 

“De toekomst ziet er rooskleurig uit. Binnenkort heb ik een boeking in Berghem staan en eentje in museum Our House. Bovendien draai ik elke twee weken bij AMW en vanaf 7 november ga ik ook weer bij RUAR aan de slag. Inmiddels heb ik ook twee tracks geproduceerd namelijk ‘Fiesta‘ en ‘Everyday People‘. Ik sluit niet uit dat er nog meer gaan volgen.”


Meer Ephraïm Trenidad

Facebook

Instagram

Spotify

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Marceline Geelen
Marceline Geelenhttp://Marcygoeswild.com
Marceline is een doorgewinterd dance journalist. Zo heeft ze inmiddels meer dan tweehonderd (inter)nationale dj’s gesproken over hun debuut. Haar persoonlijke muzikale voorkeur gaat uit naar techhouse, deephouse en classics. Wil jij dat Marceline verslag komt doen van jouw festival of evenement? Of heb jij nieuwe techhouse of deephouse releases voorbij zien komen die zeker niet mogen ontbreken in de maandelijkse top-3? Tip dan nu de redactie van This Is Our House.

Gerelateerd

My Most Memorable Gig: Tellurian (NL)

Iedere dj heeft er minstens eentje: een unieke gig waarover hij of zij altijd nog op verjaardagsfeestjes vertelt. In...

De top 3 hardcore releases in november 2022: dit zijn de beste tracks

Elke maand komen er honderden nieuwe releases uit. En iedere maand staan tientallen nieuwe artiesten op met nieuwe muziek....