dinsdag, december 7, 2021
spot_img
HomeFeaturesMy First GigMy First Gig: Fabrizio Marra (ITA)

My First Gig: Fabrizio Marra (ITA)

-

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie My First Gig de Italiaanse DJ Fabrizio Marra. “Toen was het ineens 30 seconden stil.”

“Ik heb altijd een grote passie voor muziek gehad. Als kind speelde ik piano. Hoewel ik geen noten kon lezen, schreef ik de nummers op de pianotoetsen om de liedjes na te spelen die ik op dat moment gaaf vond. Ik denk dat ik toen een jaar of acht was.”

Dol op muziek en dansen

“Mijn ouders hebben een grote invloed op mijn muzikale ontwikkeling gehad. Ze waren allebei dol op muziek en dansen. Ze gingen dan ook geregeld ergens samen stijldansen. Toen ik een jaar of zestien was, ging ik graag naar disco’s en clubs. Volgens mij stond ik praktisch elke dag van de week wel ergens op de dansvloer. De kunst van mensen aan het dansen krijgen, heeft me altijd gefascineerd. We gingen hele weekenden vanuit mijn woonplaats Milaan naar de bekende plekken aan de Riviera Romagnola, denk Riccione en Rimini. Hier kwamen de grootste dj’s ter wereld draaien. Niets hield ons tegen, we hadden altijd een rugzak klaarstaan om naar een club of festival te gaan.” 

Fabrizio Marra III

Binnen- en buitenruimte

“Mijn eerste gig was in het begin van de jaren negentig in een kleine club vlakbij Milaan. Ik was achttien of negentien. De club had een binnen- en een buitenruimte. Binnen waren ongeveer driehonderd mensen en buiten nog eens 1400! Het was in de zomer dus de tent zat bomvol.”

Pareltjes uit de jaren negentig

- Advertisement -

“Je vraagt of ik daarom nerveus was? Nou, dat kun je wel zeggen! Mijn handen trilden telkens enorm als ik er een nieuwe plaat op moest leggen. Ik draaide allemaal pareltjes uit de jaren negentig, zoals Gat Decor met Passion en Urban Soul met Allright maar dook ook terug in de tijd en liet hier en daar ook nog wel een track uit de seventies voorbijkomen. House was nog niet echt ingeburgerd. Ik probeerde de houseplaten dus in mijn set te integreren.”

Speciale tracks

“Uiteindelijk verliep de set supergoed. Ik kon prima met de vibe meegaan. Natuurlijk had ik wel allerlei speciale tracks bij me waarvan ik wist dat het floorfillers waren. Jazeker, diverse van mijn vrienden waren bij de gig aanwezig. Mijn draaien was op dat moment echter nog een soort van grap.” (lacht) “Het werd pas later een echte baan.”

Indruk maken

“Ik was er die eerste keer niet mee bezig dat ik het publiek moest voor me moest winnen. Ik wilde vooral indruk op de eigenaar maken omdat ik aan dit optreden graag een baantje wilde overhouden. Betaald en wel. En wat denk je? Precies dat gebeurde!”

Fabrizio Marra II

Droom realiseren

“Sowieso, dat ik voor het eerst voor publiek mocht draaien, was fantastisch. Ik stond mijn droom te realiseren. Ik wilde dat de tijd stilstond en mijn gig eeuwig zou duren. Ik dacht op een gegeven moment telkens dat het mijn laatste plaat was. Met dat in gedachten heb ik het laatste half uur gevuld.” (lacht)

Verkeerde vinyl

“Jazeker, ik heb ook fouten gemaakt. Tijdens het mixen haalde ik één keer per ongeluk de verkeerde vinylplaat weg. Toen was het ineens 30 seconden stil.” (lacht) “Gelukkig pakte dit goed uit want toen de muziek er weer in knalde, begon iedereen op de dansvloer te gillen van geluk. Een mentor heb ik overigens nooit gehad. Ik werd gedreven door passie en nieuwsgierigheid.” 

Altijd relaxed blijven

“Van die eerste keer heb ik geleerd dat het belangrijk is om altijd relaxed te blijven. Bovendien heb ik geleerd hoe ik de crowd moet lezen en hoe ik de mensen muzikaal iets kan bijbrengen. Het is het makkelijkste van de wereld om de crowd op commerciële tracks te laten dansen, maar het is pas echt tof als je ziet dat mensen op jóuw muziek uit hun dak gaan.”

Meer DJ dan ‘studiobeest’

“En nu draai ik al ruim dertig jaar. In 2008 ben ik ook begonnen met produceren. De markt is op dit moment goed voor producers maar ik heb me inmiddels gerealiseerd dat ik meer een dj ben dan een ‘studiobeest’. Ik krijg er simpelweg een kick van als ik mensen aan het dansen krijg.”

Ministry of Sound

“Ik ben onlangs vijftig geworden en ik leer nog elke dag dingen bij. Ik kijk niet te ver vooruit en wacht af wat de toekomst me brengt. Ik heb in al die jaren in de meeste exclusieve clubs ter wereld gedraaid, samen met geweldige artiesten. Zo stond ik op Ministry of Sound met Frankie Knuckles, ik heb in Amnesia en Pacha op Ibiza gedraaid, in Dubai, Beiroet, Miami en New York. Ook heb ik opgetreden op festivals zoals Extrema Outdoor. Hier stond ik onder anderen met Carl Cox en Loco Dice. Ik heb wel enkele plannen voor de toekomst, hoor, maar daar kan ik nog niet veel over zeggen. Je hoort hier snel meer over.”

“Ik heb geen idee waar ik zal eindigen en hoe lang ik nog doorga met draaien. Het nachtleven is te gek, maar ook hard. Bovendien begint mijn leeftijd zijn tol te eisen. Daar komt nog bij dat de nieuwe generatie genoeg talent bezit. Zij slagen er sneller in om met hun hoofd boven het maaiveld uit te steken. Ze zijn vaak productiemachines van het hoogste niveau. Het internet heeft ervoor gezorgd dat er een bulk aan dj’s is die bestaat uit getalenteerde jonge mensen. Toen ik met draaien begon, gingen we naar een platenwinkel om vinyl te kopen. We probeerden allemaal zo exclusief mogelijk te zijn. Nu is er een enorme voorraad voor iedereen. De technologie werkt dit in de hand. Uiteindelijk komt het er toch op neer dat je smaak en skills moet hebben om de dansvloer te begrijpen en een succes van een avond te maken.”


Meer Fabrizio Marra?

Beatport

Facebook

Instagram

SoundCloud

YouTube

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Marceline Geelenhttps://marcelineke.nl/
Marceline is een doorgewinterd dance journalist. Zo heeft ze inmiddels meer dan tweehonderd (inter)nationale dj’s gesproken over hun debuut. Haar persoonlijke muzikale voorkeur gaat uit naar techhouse, deephouse en classics. Wil jij dat Marceline verslag komt doen van jouw festival of evenement? Of heb jij nieuwe techhouse of deephouse releases voorbij zien komen die zeker niet mogen ontbreken in de maandelijkse top-3? Tip dan nu de redactie van This Is Our House.

Gerelateerd

Dance-museum Our House is een kippenvel-kwekende speeltuin rond elektronische muziek-cultuur

Met Our House heeft Nederland een uniek dance-museum van internationale allure gekregen. Mark van Bergen en Erwin Herkelman togen...

Trance in december: De tips van Erwin Herkelman

In aanloop naar de nieuwe maand geven onze vaste Huisgidsen je koers richting de betere events, bijzondere releases en andere highlights....