Hij hoopte er op, maar had niet verwacht dat ging gebeuren. Randy Wieland (Ran-D) was daarom meer dan vereerd toen bleek dat hij zijn eigen X-Qlusive krijgt. Op zaterdag 21 januari is AFAS Live (voorheen Heineken Music Hall) het decor voor deze speciale nacht. This Is Our House zocht Randy thuis – in het Brabantse dorpje Zeeland – op voor een openhartig gesprek over zijn carrière, leermomenten, onzekerheid en de plannen voor X-Qlusive.
Na een hartelijke ontvangst blijkt dat we onze auto op de verkeerde oprit, bij de buren, hebben geparkeerd. “Geeft niet, dat gebeurt wel vaker”, krijgen we te horen. Welkom in Zeeland. Niet de provincie, maar een klein Brabants dorpje ten noordwesten van Uden. Een stukje zuidelijker ligt Vliegbasis Volkel, een van de twee Nederlandse F-16-bases.
Alleen overscherende straaljagers verstoren af en toe de rust in het dorp. In die rust werkt Randy in zijn studio aan huis dagelijks aan nieuwe floorfillers. Stuk voor stuk succesnummers, die hem tot de top van de hardstyle-scene brachten, met een eigen X-Qlusive als ultieme bekroning.
Hoe kijk je terug op 2016?
“Er gebeurt zoveel, dat het moeilijk is om alles terug te halen. Samen met Thijs Ploegmakers (Adaro) heb ik veel gewerkt aan Gunz For Hire. We hebben de No Mercy-tour gedaan, waar we veel mooie momenten hebben beleefd. Het eerste half jaar van 2016 ben ik sowieso vooral bezig geweest met Gunz. Als Ran-D heb ik natuurlijk het anthem van Decibel outdoor festival gemaakt. Daar ben ik echt heel blij mee.”

Ran-D op Defqon.1 in 2015
Je begint wel een naam te krijgen als ‘anthem-maker’.
“Ik heb geloof ik 9 of 10 anthems gemaakt. Een van de weinige grote anthems die ik als Ran-D nog niet gemaakt heb, is die van Qlimax. Maar die heb ik wel als Gunz For Hire op mijn naam staan.”
Is het toeval dat ze iedere keer bij jou uitkomen voor een anthem?
“Dat weet ik niet. Als je een bepaald niveau hebt bereikt als producer en je hebt een aantal succesvolle anthems gemaakt, is het misschien wat meer voor de hand liggend om te worden gevraagd. Ik vind het ook leuk om te doen. Het is altijd weer een uitdaging. Wat is het thema? Hoe kan ik het laten aansluiten bij de vibe van het festival? Maar het zorgt ook voor stress, omdat je wil dat die plaat top is.”
Heb jij met je producties een bepaalde standaard gezet in de scene?
“Ik weet dat ik wel iets kan in de studio, maar ik blijf bescheiden. Ik ben echt een studiobeest. Voor Qlimax heb ik dagen achter elkaar 18 tot 20 uur in de studio gezeten. Dan leef je tussen vier muren. Dat is hartstikke leuk, maar er zit bij een anthem bijvoorbeeld wel echt druk achter. En over die standaard? Ik denk dat je altijd kunt doorgroeien, dus dat geldt ook voor mij.”
>> Zie ook: Ran-D krijgt eigen X-Qlusive, line-up bekend <<
Wat valt er voor jou nog te leren?
“Ik wil niet blijven hangen in één sound. Het is belangrijk om mee te gaan met bepaalde ontwikkelingen om fris te blijven.”
Is jouw sound veranderd?
“Ik besteed erg veel tijd aan sounddesign en ik werk graag met vocalen. Mensen herkennen een Ran-D-track wel. Fans van het eerste uur denken nu misschien wel: ‘Wow, hij maakt wel harde tracks de afgelopen jaren’. Dan hoor ik wel eens dat ze teleurgesteld zijn, anderen vinden het juist vet. Door de jaren heen is het allemaal wat makkelijker geworden en gaat het ook sneller. Soms doe je een paar weken over een track. Een andere keer is de plaat sneller af en wordt het ook nog eens een grote hit.”
Over hit gesproken, hoe snel was Firestarter gemaakt?
“Die ging vrij vlot. Ik had de melodie en daar heb ik toen een sfeertje bij gemaakt voor de break. Dat heb ik naar E-Life gestuurd en hij heeft de vocalen gemaakt. Toen kreeg de plaat al zo’n lekkere vibe. Dat was bij het anthem voor Defqon.1 in 2015 wel anders.”
Hoezo?
“Die melodie had ik al, dus eigenlijk wat het een inkoppertje. Toen de vraag vanuit Q-dance kwam om het anthem te maken, bleek de melodie verrassend goed aan te sluiten bij het thema ‘No Guts, No Glory’. Mijn studio was echter in verbouwing, dus ik had een tijdelijke studio in de keuken. Ik heb het anthem voor het grootste deel op mijn koptelefoon gemaakt, dat ging niet helemaal soepel. Later kon ik de track netjes afmixen in mijn nieuwe studio. Uiteindelijk ben ik er wel heel blij mee.”
En dat uitgerekend bij zo’n project…
“Ja… Voor een anthem leg je er toch extra druk op omdat je weet dat het veel exposure krijgt. Dan leg je de lat hoger en zo ben ik ook. Ik geef eerlijk toe dat ik best een beetje onzeker ben.”
Ik stel hoge eisen aan mezelf en dat komt voort uit een stukje onzekerheid
Over de muziek die je maakt?
“Ja natuurlijk. Ik stel hoge eisen aan mezelf en dat komt voort uit een stukje onzekerheid. Een track moet wel tof zijn (een track moet helemaal kloppen). Gasten die met mij een plaat hebben gemaakt, weten wel dat ik een mierenneuker kan zijn. Altijd nog even pielen om het nog een klein beetje te verbeteren.”
Even een bruggetje naar Qlimax. Ineens stond je daar op het podium. Niemand zag dat aankomen. Wat is hier het verhaal achter?
“Dat had al een beetje te maken met X-Qlusive. Op Qlimax wilden we al een klein voorproefje geven wat mensen op X-Qlusive kunnen verwachten. Dat was wel spannend.”

Ran-D op Qlimax 2016 (Foto: Rossumedia)
Ja, een eigen X-Qlusive. Dat stond wel op je bucketlist toch?
“Absoluut.”
Zag je het aankomen?
“Je hoopt het wel, maar ik had het niet direct verwacht. Ze kwamen hier bij me thuis binnen met een groepje mensen, onder wie een aantal van Platinum Agency, mijn boekingskantoor en van Q-dance. En toen had ik het nog niet eens door. Tot ze zeiden dat de meeting over X-Qlusive ging. Het is echt heel tof, ik voel me ook vereerd.”
Dat was een maand of vier geleden. Waar ben je vanaf toen mee bezig geweest?
“Ik heb nog nooit een album gemaakt. Dat zou ik wel ooit willen doen, maar ik moet wel achter mijn tracks staan. Daarom doe ik er soms ook wat langer over. Laat ik het zo formuleren: ik heb het voornemen om een album te maken. Maar als dat niet gaat zoals ik wil, dan worden het losse EP’s. Die voorbereidingen lopen en X-Qlusive is natuurlijk een mooi platform om nieuwe muziek te presenteren.”
Ik heb het voornemen om een album te maken
“Op het feest komen ook oude dingen voorbij. Er moet ook aandacht zijn voor de historie van Ran-D. De line-up is ook een belangrijk onderdeel van de avond. Ik wil er iedereen bij hebben waar ik echt iets mee heb en die op de een of andere manier iets met mij te maken heeft gehad. Er moeten ook jonge jongens bij zijn, de toekomst van de hardstyle. Phuture Noize, Clockartz, Act of Rage, D-Sturb: van hun draai ik in mijn sets ook veel platen.”
Vind je dat een taak van jezelf, als een van de ervaren mannen, om die jongens naar voren te schuiven?
“Een beetje wel ja. Als je een scene levend wil houden, moet je die jongens een kans geven. Als de juiste jongens op de juiste plek komen te staan, is dat goed voor de scene.”
Wat wordt X-Qlusive Ran-D voor een avond?
“Er moet een stuk historie in zitten, maar ik ga ook nieuwe muziek presenteren. Ik wil een goede opbouw van de avond. Aan andere jongens vraag ik of ze ook wat van hun classics willen draaien. Dat is goed voor de herkenning. Met Gunz For Hire gaan we ook oudere tracks meenemen in onze set. Fans konden stemmen welke oude tracks ze weer eens wilden horen. De meest genoemde tracks gaan we natuurlijk droppen.”

Gunz For Hire op Intents Festival 2016
Het nieuwe jaar begint in de vorm van X-Qlusive voor jou al met een hoogtepunt. Wat volgt nog meer?
“Misschien dus dat album, maar daar wil ik geen datum aan hangen. Het staat op mijn verlanglijstje, dus daar ga ik ook voor. Er lopen ook een aantal leuke collabs met D-Sturb, Clockartz, Frequencerz, Act of Rage en Phuture Noize. Met Gunz For Hire gaan we weer een nieuwe show maken. Die gaat van start in het festivalseizoen. Er komen veel nieuwe tracks aan en de show wordt visueel nog dikker. Naast het visuele aspect worden er ook nieuwe showelementen toegevoegd. Die worden echt super vet. Ik hoef me dus niet te vervelen de komende tijd.”