dinsdag, oktober 3, 2023

Smakelijk jubileum voor Yum Yum Music

-

Home » Genres » House » Smakelijk jubileum voor Yum Yum Music

Tot voor kort bewaarde ze hun centen nog gewoon in een sok onder het bed. Desalniettemin staat Yum Yum al tien jaar bekend om haar professionele maar intieme feestjes op originele locaties. De grondlegger van de Roermondse deephouse en technofeestjesscene is nog lang niet klaar.
Als beginnend DJ was Savé Heinen samen met zijn DJ partner Keven Schumann in 2005 op zoek naar een podium. Podia genoeg in Roermond, feestjes des te minder. Hij besloot dan maar zelf feesten te organiseren en Yum Yum was geboren. Al snel haken Ivo Slaats en Mark Janssen aan die nog meer professionaliteit in de organisatie brengen.

Slaats ziet Yum Yum vooral als de speeltuin waar hij als VJ naar hartenlust kan experimenteren. En dus komt het meer dan eens voor dat je op een intiem feestje staat terwijl je visuals om je heen hebt die ook op veel internationale grote evenementen te zien zijn.

YumYum_aantwater_120

Zwervend bestaan

Als de Azijnfabriek noodgedwongen haar deuren sluit, verhuist Yum Yum mee naar de spiksplinternieuwe ECI Cultuurfabriek in Roermond. Een ‘betonnen bak’ waar minstens 700 mensen in kunnen. Ook daar verkoopt Yum Yum vier keer uit maar toch wringt er iets.

“Niet groots maar gewoon goed. Voor en door liefhebbers. Dat is het idee achter ons concept”, zegt Heinen. “Bij de ECI waren we uiteindelijk veel meer bezig met de commerciële kant van het verhaal.”

Ze besluiten te breken met ECI en lijden vanaf dan een zwervend bestaan. Van de oude bioscoop in Roermond tot een beachclub aan de Maas. Feesten voor de liefhebbers, telkens zo’n 200 tot maximaal 400 bezoekers.

“Dit is onze passie. We leven telkens volledig naar het eerstvolgende evenement toe. Meestal bedenken we een plan en vervolgens delen we dat plan door tien. Dan is het vaak nog steeds niet realistisch maar doen we het toch”, zegt Mark Janssen.

‘Als je kunt delen kun je ook vermenigvuldigen’

Sok

Het gaat de heren klaarblijkelijk niet om de centen. Het is misschien ook wel daarom dat er pas na 35 feestjes werd nagedacht over het opzetten van een stichting. “Tot die tijd lag het geld wat we in een volgende editie investeerde gewoon bij iemand in een sok”, zegt Savé Heinen lachend.

YUMYUM_AANT_WATER_2014

Het jubileumjaar was er een met vele hoogtepunten. Naast het 10-jarig jubileum was er ook de vijfde editie van Yum Yum aan het Water maar het absolute hoogtepunt was toch wel het hosten van de botsautobaan op Solar Weekend Festival.

“We hebben al vaker iets mogen doen op de camping, maar toen we hiervoor gevraagd werden waren we heel erg vereerd”, Vertelt Heinen. “We mochten het middagprogramma regelen en merkten dat de hele baan volstroomde met mensen zodra we eenmaal bezig waren. Toen zagen we pas echt dat ons concept was geland.”

Concurrentie

Het grootste verschil met de beginjaren van Yum Yum is de concurrentie. “Vroeger waren er misschien 50 feestjes per jaar, tegenwoordig zijn dat er vijftig per weekend”, zegt Ivo Slaats. Toch zeggen de heren er geen last van te hebben. We blijven dicht bij onze waarden en gaan goed om met andere organisatoren.

Er is zelfs een groepswhatsapp waarin iemand een datum voor een feest dropt om te kijken of niemand anders dan al plannen heeft. Als je kunt delen kun je ook vermenigvuldigen”, aldus Janssen.

Wat de heren in de toekomst nog willen bereiken? “Dat hebben we vermeld in onze Groeivisie 2015- 2028”, grapt Janssen. “Er is geen ander plan dan op dezelfde voet doorgaan. Wel willen we meer samenwerkingen aangaan met andere partijen in Eindhoven en Venlo bijvoorbeeld.”

In 2016 staat ook de 50ste editie van Yum Yum op het programma. “Dan hebben we iets speciaals in petto”

Dit jaar wordt het tienjarig bestaan gevierd daar waar het ook ooit begon; de heilige grond van de Azijnfabriek. 24 oktober staat tot nu toe gepland als afsluiter van het jubileumjaar.

YumYum_promo_Flyer_24_october

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.

Gerelateerd

Koningsnacht: de events op een rijtje

Nu carnaval écht is afgelopen en de meeste mensen weer boven water zijn, wordt het tijd om vooruit te...

Carnaval Ontwijkend Gedrag: Carnaval vieren zonder hoempapa

Eind februari wordt het zuiden van het land omgetoverd tot een wereld vol verklede mensen, hoempapa-muziek en heel veel...