Na uren, weken, soms zelfs jaren oefenen op je eigen zolderkamertje is het eindelijk zover: je eerste gig op een verjaars- of schoolfeest of zelfs meteen in een club staat op de agenda. Dan staan de zenuwen toe. Ben je wel goed genoeg? Hoe zal het publiek je ontvangen? Elke dj beleeft die eerste keer anders. Om de twee weken interviewt This Is Our House een dj over zijn of haar debuut. Deze week: de Schotse dj/producer Kenny Campbell. “Op het moment dat ik mijn eerste plaat oplegde tijdens die rave, ging het mis.”
door Marceline Geelen
“Mijn eerste keer draaien vond plaats in de zomer van 1996. Ik was toen 16 en voor ik ook maar één voet achter de decks had gezet, dacht ik dat ik de beste dj ter plekke was. Na een paar minuten kwam ik erachter dat ik het mis had.”
“Ik kocht al sinds 1991 platen en kreeg mijn eerste draaitafels toen ik 14 jaar was. Ze waren verschrikkelijk. Soundlab DLP-1 Belt Drive-draaitafels en een basismengpaneel. Ze zagen eruit als Technics SL’s maar werkten absoluut niet zo. Toch was ik er dol op. Ik draaide vaak uren per dag op die dingen en nam de ene mix na de andere op. En, eerlijk gezegd: ik was goed.”
Rezerection Event 2
“In diezelfde periode begon ik ook naar raves te gaan. Rezerection Event 2 was mijn eerste. Tegen 1996 had ik elke Rezerection sinds de tweede editie bezocht.”
“Inmiddels reisde ik ook naar Thunderdome en Mysteryland in Nederland. Ik zag de dj’s en ik wist dat ik dat ook wilde. Artiesten als Lenny Dee, Manu le Malin, The DJ Producer, Gizmo, Bass Generator, Technotrance – bij wie ik tegenwoordig mijn label heb – en vele, vele anderen. Het zag er zo eenvoudig uit.”
“Ik was natuurlijk nog te jong om in clubs te draaien. Ik woonde echter in een klein dorp, een behoorlijk eind van de grote steden. Dit hield in dat we raves hielden in oude loodsen en boerderijen. Vanaf 1994 hadden er elke maand wel eentje.”
“Na verloop van tijd leerde ik ook de promotors kennen. Ik smeekte hen maandenlang of ik mocht draaien en stopte constant mixtapes in hun handen, tot ik eindelijk mijn eerste optreden kreeg. Ik was zo blij.”
Platenkoffer meezeulen
“En dus ging ik op 20 juli 1996 naar de betreffende rave. Het gebeuren vond plaats in een verlaten loods, ongeveer 8 mijl het platteland op. Ik had geen rijbewijs dus ik moest erheen lopen, terwijl ik mijn platenkoffer meezeulde. Ik hoefde pas om zeven uur ’s ochtends te draaien. Maar ik was altijd al vanaf het begin op feesten aanwezig.”
Ik was een overmoedige 16-jarige en ervan overtuigd dat ik de beste dj van de rave zou zijn
“De rave was crazy. Er was volop xtc; de crowd was dus helemaal klaar voor het event. Ik dacht dat alles van een leien dakje zou lopen. Ik was immers een overmoedige 16-jarige en was ervan overtuigd dat ik de beste dj van de rave zou zijn. En ik was er klaar voor om iedereen met mijn set omver te blazen.”
“Toen was het 7:00 uur. Ik voelde me geweldig. Ik had totaal geen zenuwen. Dus legde ik de eerste plaat op de platenspeler: ‘Strychine – The Sacrifise’, uitgekomen op Industrial Strength Records.”
Volg TIOH op Facebook:
“Op dat moment ging het mis. Ik had nog nooit met Technics gedraaid en schoot volledig in paniek. De Technics leken niet eens op de draaitafels waar ik thuis al twee jaar op oefende. Met als gevolg dat ik mijn eerste mix volledig verknalde. En de tweede. En de derde. Ik had het niet meer!”
“Dankbaar realiseerde ik me dat de meeste bezoekers onder invloed waren en meer op de klanken letten dan op mijn dramatische mixtechniek.”
“Na een minuut of twintig begreep ik hoe de draaitafels werkten en kon ik eindelijk mixen zoals ik al de hele tijd van plan was. De rest van de set vloog letterlijk voorbij. Mijn laatste track was ‘Dogge Team – We Came to Hool (Kotzaak Unlimited)’. Waarschijnlijk de enige goede plaat om deze set goed mee te eindigen.”
Desastreuze set
“Daarna pakte ik mijn platen weer in en gaf het roer over aan de afsluitende dj. Ik wilde het liefst onopgemerkt wegglippen na het desastreuze begin van mijn set, maar werd opgewacht door de promotor die helemaal blij was met wat ik had gedaan. Zo blij zelfs, dat ik vervolgens elke twee maanden op zijn raves mocht draaien tot hij in 1999 met deze events stopte.”
“Wat ik die eerste keer heb geleerd, was dat ik nooit te zeker van mijn zaak moest zijn. En natuurlijk dat het belangrijk is om de apparatuur te kennen waarop je moet gaan draaien!”
Meer Kenny Campbell:
https://soundcloud.com/kenny_campbell
https://twitter.com/kenny_campbell
http://Facebook.com/Kenny.campbell7
https://www.residentadvisor.net/dj/kennycampbell
https://facebook.com/PitchDarkRecordLabel
Upcoming gigs:
Foundry, Glasgow (UK) – 6 juli
Stone Moon Festival, Claremont Ferrand (France) – 20-22 juli
Drone, Manchester (UK) – 28 september
Upcoming releases:
4 vinyl releases op labels als Critical Hit and AOC, beide uit Frankrijk, eentje bij Drone Records uit Manchester en ‘een grootse release’ waar hij nog niets over kan zeggen. “Behalve dat ik met twee van mijn helden eraan heb gewerkt.”