DGTL 2022 warm-up: Coloray over zijn multi-act en de kromme (dance)wereld

-

Home » Features » DGTL 2022 warm-up: Coloray over zijn multi-act en de kromme (dance)wereld

Na twee jaar gedwongen stilte is DGTL terug als vertrouwde grote opener van het festivalseizoen. Met Pasen staat drie dagen lang een heerlijk menu vol cutting edge house- en techno-acts voor je klaar op de Amsterdamse NDSM. TIOH warmt op naar DGTL Festival met een viertal Nederlandse groeibriljanten uit de line-up. In deel 1: Coloray (labelbaas Intercept, ex-Tunnelvisions). “Wat ik nastreef is een groot geluid, waardoor je je klein voelt in het publiek.”

Tilburger Raynor de Groot beleefde als Coloray ruim voor corona al een kickstart met de  clubhit ‘Can’t Stop’. Vorig jaar, midden in lockdown-tijd, voegde hij daar een alom bejubeld debuutalbum aan toe, ‘Future Static’. Nu de internationale podia weer openen is Coloray – solo of met band, live of als dj – klaar om de daad bij zijn uiterst actuele sound te voegen. 

We spreken hem via een Zoom-call naar Berlijn, waar hij inmiddels zijn basis heeft. Als artiest en labelbaas is dit nu even de beste plek om te zijn, zegt hij. 

Coloray

“Er zitten hier sowieso al 4 Intercept-artiesten. De rest woont en werkt verdeeld over Europa maar in Berlijn komt iedereen altijd wel eens langs. Ik ben de spin in het web van het label, maar Tilburg is dan niet per se de plek om te zijn. Hier werken we samen in de studio en doen we feedbacksessies.”

Daarnaast doet hij in Berlijn veel persoonlijke inspiratie op. “Je zit hier gewoon heel dicht bij het vuur. In de clubs hoor je steeds de nieuwste dingen. Er zijn veel stromingen, maar de heel snelle techno is nu vooral populair. Minimaal doch opzwepend, dat vind ik tof. Dat komt ook terug in m’n eigen sound.”

DGTL

Op DGTL Festival staat Coloray dit jaar nog als dj. Hij opent de stage die helemaal gebouwd is rond artiesten die release(te)n op DGTL Records, dat 5 jaar bestaat. Coloray bracht er vanwege dat jubileum de track ‘Polarity’ uit, en als vormgever verzorgt Raynor ook al het artwork voor DGTL Records. 

Raynor voelt dan ook volop verbonden met zowel evenement als label. “DGTL 2022 wordt een mooie kans om vrijwel alleen maar tracks te draaien waar ik bij betrokken ben.Ik denk er wel over na om wat live zang toe te voegen aan mijn set.”

Want spoelen we een festivalseizoen vooruit, dan zullen we Coloray vooral nog als live-act op de line-ups zien, solo of met band. Na de zomer gaat hij die internationaal introduceren, op dit moment zit hij nog in de pilotfase. En die smaakt hem – en ook ons – goed.

Coloray met band

Hij heeft er net een viertal intieme live optredens met band opzitten, in het Nederlandse clubcircuit. Het weekend voor het interview zag TIOH zelf de laatste uit de reeks in Paradox, geprogrammeerd door 013. 

In het piepkleine podium in zijn eigenlijke thuisstad Tilburg maakten we kennis met een indrukwekkend goede en grootse performance. Het werk van ‘Future Static’, vorig jaar door 3voor12 genomineerd voor Album van het Jaar, kwam daarin nog beter tot zijn recht. Met De Groot die zijn naam eer aandoet als boomlange, militante voorman die de knoppentafels voor hem soms verlaat om dicht op of zelfs in het publiek te gaan zingen. 

“het stoort me dat er zo veel geld gaat naar zo weinig artiesten”

“Wat ik nastreef is een groot geluid, waardoor je je klein voelt in het publiek”, zegt hij. “Ik ben zelf natuurlijk al behoorlijk groot. Maar er zit ook iets militants in Coloray.” Dat komt ook tot uiting in zijn lyrics, die flink schoppen tegen de (over-gedigitaliseerde) maatschappij en het dance-wereldje zelf. 

“Ik houd van dance. Maar het stoort me soms dat er zo veel geld gaat naar zo weinig artiesten. Ook in de samenleving zijn er veel dingen die me frustreren. Hier in Berlijn zie ik de gevolgen van de oorlog in Oekraïne nu bijvoorbeeld direct voor m’n neus. Elke dag komen er tien- tot vijftienduizend Oekraïners op het Hauptbahnhof aan. Kids met vuil op hun gezicht, gezinnen met hun halve huisraad bij zich.”

Kritische vragen

Zijn tracks zijn echt niet alleen maar bozig, er zit ook veel beleving van schoonheid in volgens Raynor. “Maar in de muziek komt dat opgekropte gevoel wel explosief tot uiting. Ik ben geen wereldverbeteraar, maar wil mijn gevoel uiten, kritische vragen stellen. Wie zijn wij als mens, wat kunnen we, en wat is mijn rol daarin?”

Qua sound ademt Coloray nog de speelse, hallucinante synths van Tunnelvisions. De act die in 2020 plots stopte, op de drempel van hun grote doorbraak. Verder heeft Coloray de energie van electronic body music, 80’s synth pop en techno. En – meest kenmerkend – dus: die bevlogen, wat bozige stem en lyrics van Raynor zelf. Het dynamische geheel doet denken aan LCD Soundsystem en Underworld, maar is vooral heel erg Coloray. 

Draaimolen Festival

Zijn soloproject ontstond al in 2018, naast Tunnelvisions, en beleefde een kickstart met de niet te stoppen clubhit ‘Can’t Stop’, in samenwerking met Eagles & Butterflies. In onze radioshow This Is Our House Live vertelde Raynor al uitgebreid over Coloray, en dat het project hem fris hield.

Vorig jaar kwam de act in een stroomversnelling, toen Draaimolen Festival hem vroeg voor een live optreden tijdens hun compacte corona-editie. “In de aanloop kwam ik erachter dat ik dat niet alleen kon doen. Voor zo’n show had ik mensen nodig.”

Wie, dat lag voor de hand. Met mede-Tilburgers Joep Schmitz (drums) en toetsenist Yannick Verhoeven (a.k.a. Ramses3000) werkte hij al langer samen. De twee maakten jaren geleden deel uit van het succesvolle Cairo Liberation Front en werken in het Tilburgse studiocomplex van Intercept. 

Raynor: “De sfeer binnen Intercept is heel familiair, iedereen helpt elkaar. Met Joep en Yannick heb ik de hele zomer gerepeteerd en hebben we op Draaimolen uiteindelijk een mooi debuut gemaakt als live band.” 

Coloray

Bevestiging

De vier intieme clubshows voelden laatst als bevestiging. “Live kan ik echt het verschil maken. Er zijn al zoveel dj’s die draaien. En het is eigenlijk van de zotte dat zij de credits pakken met jouw muziek, terwijl jij anoniem in je studio zit.”

Hij draait de camera van z’n telefoon naar de compacte productieset in zijn Berlijnse huisstudio. “Maar: ik neem dit nu gewoon mee naar optredens en maak daar live remixen van mijn eigen tracks. Ik ben nu ook al 10 jaar lang aan het produceren. En merk dat ik mezelf tegenhoud als ik me niet live kan laten zien.”

Toch is hij nog niet helemaal klaar voor live optredens op de grote festivals. “Daar moet het echt impact hebben, ook met een stevige audiovisuele component. Als vormgever ben ik dat nu helemaal aan het uitzoeken. Coloray live moet ook een kijk-ervaring zijn. En DGTL is zeker een festival om die show straks neer te zetten.” 


DGTL Festival 2022

DGTL Festival 2022 is van vrijdag 15 t/m zondag 17 april op de Amsterdamse NDSM. Coloray (dj-set) is geprogrammeerd op zondag 17 april. Meer info, laatste tickets en de complete line-up vind je op dgtl.nl

DGTL

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Mark van Bergen
Mark van Bergen
Architect en Huisbaas. Schrijft sinds 2002 professioneel over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde zo vele groten en kleinen der aarde. Zijn boekdebuut 'Dutch Dance' (2013) werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg een internationale opvolger (2018). Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome. Hij doceert over de dance-industrie op Fontys ACE.

Gerelateerd

Hardstyle tips in september 2022: deze highlights mag je niet missen

In aanloop naar de nieuwe maand geven onze vaste Huisgidsen je koers richting de betere events, bijzondere releases en...

Hardstyle tips in augustus 2022: deze highlights mag je niet missen

In aanloop naar de nieuwe maand geven onze vaste Huisgidsen je koers richting de betere events, bijzondere releases en...