vrijdag, december 8, 2023

COLUMN DENIS DOELAND: Thunderdome als basis van verandering

-

Home » Uncategorized » COLUMN DENIS DOELAND: Thunderdome als basis van verandering

Om de week lees je op This Is Our House de column van Denis Doeland, voormalig dj en grondlegger van ID&T en tegenwoordig onderzoeker en data-expert. Deze keer schrijft hij over hoe Thunderdome de basis was van verandering en kansen. 

door Denis Doeland

In de jaren negentig stopte ik met mijn studie rechten en begon ik een platenzaak genaamd Bad Vibes. Deze platenzaak heb ik samen met Duncan (Stutterheim red.) opgezet. Vanuit daar was ik als A&R manager verantwoordelijk voor de muziekselectie en rechten van alle Thunderdome cd’s, waarvan er miljoenen werden verkocht. Het muzieklabel van ID&T zag haar levenslicht. Evenals de muziekuitgeverij die ik opzette. Thunderdome als basis van verandering en kansen.

Thunderdome

Thunderdome = basis

In de nieuwe eeuw was ik een jaar lang music director van ID&T Radio. Daarnaast leverde ik jaarlijks een belangrijke muzikale bijdrage aan Sensation: de Megamix. De Megamix – een ruim 20 minuten durende mix van dancehits en classics – was het enige moment van de nacht dat er geen dj achter de draaitafels stond.

Desondanks was het steevast een publieksfavoriet. Niet alleen door al die herkenbare dancetracks, stuk voor stuk hoogtepunten, die altijd werden aangetikt voordat alweer een nieuwe kraker volgde. Maar ook omdat dit het moment was dat het visuele spektakel, inclusief vuurwerk echt los ging. Al deze elementen zijn ontstaan vanuit Thunderdome. We maakten in de Thunderdome-tijd al een megamix-serie en regelmatig werd er Bengaals vuurwerk afgestoken op het podium tijdens een Thunderdome-feest.

Thunderdome = verandering

Thunderdome is voor mij synoniem aan verandering geworden. In de Thunderdome-tijd waren we ongeremd en voelden we ons ongehinderd om te realiseren wat wij voor ogen hadden. Dikke feesten en toffe cd’s met de beste gabbbermuziek die voorhanden was.

We leerden ondernemen en ons door niets te laten tegen houden. Iets dat vandaag de dag nog steeds een grote rol in mijn leven speelt. Die tijd doet mij herinneren aan een mentaliteit, een houding en een stroming die heeft bewezen dat wanneer je ergens in gelooft en voor gaat, je iets kan bereiken wat niemand voor mogelijk hield.


Meer lezen? Volg ons op Facebook!


Veranderen deden we samen bij ID&T. Samen veranderen betekent meer dan iedereen betrekken, draagvlak creëren en helder communiceren. Samen betekent: bottom-up, iedereen in organisatie laten meewerken en meedenken, samen tot een visie komen en naar oplossingen zoeken. Een ‘wij-gevoel’ creëren. Kortom, bij samen veranderen wordt geprobeerd de wijsheid van iedereen te betrekken en naar iedereen te luisteren, zowel voor- en tegenstanders van de verandering.

Thunderdome = kansen

Thunderdome bracht gelijkgestemde energie om te realiseren wat we voor ogen hadden. We werden gedwongen het businessmodel opnieuw uit te vinden en onderdeel te worden van een entertainmentindustrie waar we zelf de nieuwe regels voor schreven. Destijds ontwikkelden zich nieuwe krachten en verstoorden we een industrie, maar creëerden we tegelijkertijd kansen om te voldoen aan de behoeften van fans.

Stilstaand water gaat stinken, dat weten we allemaal. Thunderdome kwam op in de tijd dat de cassettebandjes, recordable cd’s, videobanden en videocamera’s bij het grote publiek doorbraken. Duurzaam succes wordt vooral bepaald door de mate waarin je anticipeert op verandering. Zeker in een tijdperk vol ontwrichtende technologie is de vernieuwing van diensten, producten en het businessmodel essentieel voor het bestaansrecht van een organisatie.

De Thunderdome-tijd leerde mij persoonlijk, en ons, kansen te zien en verzilveren, verandering te omarmen en bakens te verzetten. Facetten die vandaag de dag relevanter zijn dan ooit in de digitale wereld waar de entertainmentindustrie integraal onderdeel van is.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Redactie
Redactiehttp://tioh.nl/
Redactie-account van TIOH, gebruikt voor algemene items of incidentele gastbijdragen. De naam van de schrijver vind je dan bovenaan het artikel.

Gerelateerd

Geen Chinezen, wel allrounders: De DJ FACT Top 100 versus de DJ Mag Top 100

De verschillen tussen onze vorige week gelanceerde DJ FACT Top 100 en de laatste DJ Mag Top 100 zijn...

Tiësto nieuwe nummer 1 in DJ FACT Top 100

De DJ FACT Top 100 van 2022 kent een nieuwe, Nederlandse nummer 1. Tiësto lost Marshmello af aan kop...