(English below: click here)
De Franse dj/producer D’julz is headliner op de eerstvolgende Funki Bizniz Royale, zaterdag 30 september in Radio Royaal in Eindhoven. Beide partijen hebben veel gemeen: ze jubileren met klinkende, dubbele cijfers maar zijn nog immer fris en relevant. We interviewden de Parijse pionier in aanloop. Over Rex Club, zijn label/avond Bass Culture en zijn liefde voor Circoloco op Ibiza. D’julz: “Als je een diepgewortelde boom bent kun je alle seizoenen aan.”
Julien Venel, de echte naam van D’julz, is voor de verandering even gewoon thuis als hij ons te woord staat. Afgelopen weekend was het weer volle bak voor de Franse dj/producer. Met optredens op onder meer het BPM Festival in Portugal en een cruiseschip dat met een hele lading partypeople en headliners over de Middellandse Zee voer.
Thuis tankt hij weer bij. “Ik ben nu wat oude vinyl-platen aan het opnemen en editen. Dat is wat ik graag doe om even tot rust te komen na een groot weekend. Of ik ga thai boksen of yoga doen. De dag erna is m’n batterij weer volledig opgeladen, zodat ik fris de studio in kan. Nu bijvoorbeeld om een remix af te maken.”
Meestal wordt naar Londen, Amsterdam en Berlijn gewezen als hoofdsteden van de dance. Welke positie neemt Parijs in volgens jou?
“Elke scene is anders. Die van Parijs kende een heel goede periode vroeger, maar was nooit zo groot als die in de steden die je noemde. Toch is de scene hier sinds een jaar of 5 weer enorm aan het groeien, en telt Parijs qua line-ups en locaties vaak weer echt mee.”
Welke rol spelen ‘jouw’ eigen iconen Rex Club en je label/avond Bass Culture hierin? En welke andere partijen hebben een sleutelrol gehad volgens jou?
“Rex is de enige club die er vanaf de start bij is en nog steeds relevant is, 30 jaar dit jaar. Mijn eigen avond Bass Culture draait er nu 20 jaar mee in de programmering, dus heeft daar zeker zijn steentje aan bijgedragen.”
“Alle andere goede clubs en legendarische feesten hebben het helaas steeds maar een paar jaar volgehouden. Denk aan The Boy, Le Palace, Le Queen en de vroege raves natuurlijk. Ze hadden allemaal een sleutelrol in de Parijse scene. Tegenwoordig denk ik dat Concrete Badaboum, Le Garage en Peripate die vervullen. En de Rex nog steeds dus!”
De scene in Parijs is sinds een jaar of 5 weer enorm aan het groeien
Ondanks jouw vele reizen over de wereld – je woonde zelfs nog een jaar in New York – blijf jij daar maar terugkomen hè?
“Zelfs toen de scene hier op z’n zwakst was, voelde ik nooit de behoefte om ergens anders heen te verhuizen. Vooral omdat ik ieder weekend al de kans kreeg om te reizen. Ik ontvluchtte de stad voordat ze me begon te vervelen en was dan altijd weer blij om er terug te keren.”
“Maar ik kon de aantrekkingskracht die een stad als Berlijn had op jongere dj’s volkomen begrijpen, vanwege de artistieke en economische factoren. Maar ik zag mezelf ook niet wonen in een land waar ik de taal niet spreek, en ben gewoon gelukkig hier.”
Ik zie een parallel tussen D’julz, Rex Club en het feest in Eindhoven waar je 30 september optreedt. Funki Bizniz was een pionier als club vanaf de vroege jaren ’90 maar is 25 jaar later nog steeds actueel met frisse line-ups en locaties.
“Interessant! Ik ken wel wat legendarische Nederlandse clubs, maar Funki Bizniz nog niet. Kijk ernaar uit om het te ontdekken.”
“Toch zie ik mezelf niet echt als een pionier, om eerlijk te zijn. Ik doe dit werk al vele jaren maar echte pioniers zijn voor mij de artiesten van de eerste generatie. Degenen die deze muziek uitvonden, of leiders waren van hun lokale scene. Mensen als Lil’ Louis, Derrick May, Frankie Knuckles, Laurent Garnier, Sven Väth, Richie Hawtin of jullie Dimitri uit Amsterdam.”
“Maar zij – en wij – moeten hard werken om tegenwicht te bieden aan nieuwe generaties talenten. En dat is alleen maar gezond.”
Echte pioniers zijn voor mij de artiesten van de eerste generatie
Toch heb je zelf dus wel een flinke carrière opgebouwd. Wat waren absolute hoogtepunten voor je, tot nu toe?
“Dit mag misschien als een cliché klinken, maar nog steeds meetellen zie ik als mijn belangrijkste prestatie. Al die muzikale trends overleven was niet altijd makkelijk. Maar ik denk dat het op een bepaald punt tijdens zulke bewegingen altijd weer teruggaat naar de basis van house en techno. Als je een diepgewortelde boom bent kun je alle seizoenen aan.”
Naast je residentie bij Rex Club heb je verder weg ook een mooi thuis bij Circoloco. Wat is de magie van dit feest in DC10 op Ibiza?
“Het is zo’n speciale plek om op te treden. Ik kom er al sinds 1999 maar draai er nu sinds 6 jaar. Het was het wachten meer dan waard.”
“Net als Ibiza zelf is DC10 natuurlijk flink veranderd door de jaren heen. Maar op een of andere manier voel ik nog steeds dezelfde magie en speciale energie als ik er draai.”
“Het kan ook uitdagend zijn, want het zijn korte sets op verschillende tijden. Soms sta je na een dj met een compleet andere stijl. Net als in de tijd van de vroege raves, overigens. Het haalt je uit je comfort zone en doet je groeien als artiest, denk ik.”
Volg TIOH op Facebook:
Met Bass Culture, of het nu als feest of label is, geef je ruimte aan veel opkomende namen. Welke staan je het meest bij, en hoe belangrijk is dit voor je?
“Een hoop artiesten kwamen op mijn Bass Culture-feesten voordat ze grote namen werden. Zoals Luciano, Loco Dice, Raresh, Cassy, Margaret Dygas en Mathew Johnson, om er maar een paar te noemen.”
“Het is altijd belangrijk geweest voor me om een balans te vinden in mijn programmering tussen gevestigde artiesten en nieuwkomers. De enige link is dat ze allemaal, naar mijn smaak althans, goede dj’s of live-acts zijn.”
“Ik heb nooit compromissen gemaakt vanwege politiek of trends. Ik heb altijd mijn oren en m’n lef gevolgd, het lijkt alsof dat zich heeft uitbetaald. Het label probeer ik op dezelfde manier te runnen.”
Buiten wat incidentele gigs op ADE treed je nauwelijks op in Nederland.
“Ik mis Nederland, de scene is weer fantastisch aan het worden. Het grappige is dat het wel het eerste land buiten Frankrijk was waar ik regelmatig draaide. In de eerste jaren van m’n carrière deelde ik er heel vaak de decks met Dimitri, Isis, Marcello en Michel de Heij. Zij, en Amsterdamse clubs als RoXY, iT, Mazzo en Chemistry hadden toen een flinke invloed op me.”
“Nu klink ik als een dinosauriër, haha. Maar het gaat allemaal in cirkelbewegingen: je draait veel in een land, dan neemt het af omdat de scene verandert of omdat mensen nieuwe gezichten willen zien. Daarna word je weer cool in andere landen. Ik heb daar geen probleem mee.”
“Het is onmogelijk om overal de trendy guy te zijn. Maar ik ben helemaal klaar voor een nieuwe ‘Dutch cycle’!”
Ik mis Nederland, de scene is weer fantastisch aan het worden
De laatste keer dat je in Eindhoven draaide was 13 jaar terug. Dat was in De Rechter (nu De Oude Rechtbank, red.), waar je naast Benny Rodrigues stond. Dj Thomson, de voormalige promoter daar, is nu programmeur en resident bij Funki Bizniz, waar jij 30 september staat. Herinner je je nog iets van toen?
“Damn, je hebt je huiswerk wel gedaan zeg! Het was leuk om toen met Benny te draaien. Zoals altijd. Ik ben blij om te zien waar hij vandaag de dag is gekomen. Fantastische dj en een heerlijke gast.”Â
Robob en Thomson, beiden Funki Bizniz-residents, zijn nog steeds grote liefhebbers van jouw specifieke house- en technosound. Wat maakt die zo onderscheidend volgens jouzelf?
“Dat is gaaf om te horen, ik zal ze snel persoonlijk bedanken. Eerlijk gezegd denk ik dat zij deze vraag beter kunnen beantwoorden. Het is moeilijk om je stijl zelf te analyseren.”
“Ik denk dat iedere artiest die al langere tijd en om de juiste reden – de muziek – rondloopt in deze scene wel zoiets ontwikkeld moet hebben. Een sterke identiteit op het gebied van muziekselectie en mixen. Ik ben blij dat bepaalde organisatoren, resident-dj’s en bezoekers hier gevoeliger voor zijn dan voor marketing.”
Funki Bizniz Royale invites D’julz
Zaterdag 30 september in Radio Royaal, Strijp-S, Eindhoven. Meer info en tickets via de eventpage.Â
Volg D’julz via Facebook of Instagram.
D’julz plays Funki Bizniz in Eindhoven: ‘I’m ready for a new Dutch cycle’
French dj/producer D’julz headlines the next edition of Funki Bizniz Royal in Eindhoven, September 30th at the beautiful Radio Royaal. They have a lot in common, celebrating anniversaries with double numbers but still being fresh and relevant. We caught up with the Parisian pioneer. Talking about Rex Club, his label/party Bass Culture and his love for DC10’s Circoloco at Ibiza. “When you’re a deeply rooted tree you can face all the seasons.”
Where are you at this specific moment and what are you doing? What keeps you busy these days?
“I’m recording and editing some old vinyls, it’s usually what i do to chill after a big weekend. Oh, Thai boxing and yoga too… Tomorrow my battery will be fully recharged and I’ll hit the studio to finish a remix.”
People often tend to point to London, Amsterdam and Berlin as main capitals of dance music. What is the position of Paris, in your opinion? What are the differences?
“Each scene is different. Paris scene had some very good period in the past but was never as big as the other European capitals you mentioned. However since 5 years it has grown massively and can now compete with most these other big scenes in terms of line-ups and venue choices.”
Which role(s) do Parisian icons Rex Club and Bass Culture play in this? Who or what have been the key players in the cities scene over the years?
“Well, the Rex is the only club that has been here since the start of the scene,30 years ago this year, and that is still very relevant today. Bass Culture being in its programming since 1997 has played its part undoubtedly.”
“All the other good clubs and legendary parties which I had witnessed in the past only lasted a couple of years, sadly. I could name The Boy, le Palace, le Queen, l’enfer, studio 287, Batofar and the early raves. They all had a key role in the Paris scene.  Today I’d say Concrete, Badaboum , le Garage, Peripate …and still the Rex!”
Since 5 years the Paris scene has grown massively and can now compete with most the others
Despite your travels around the world – you even lived in New York for a year – you kept getting back to Paris. Why?
“Even when the scene here was at its lowest, I never felt the need to move somewhere else. Mainly because I already had the chance to travel every weekend. I was escaping before the city before it got on my nerve so i was always happy to comeback to it.”
“I totally understood the attraction Berlin had on younger DJs for its artistic and economic reasons. But I couldn’t see myself living  in a country where I don’t speak the language and I was simply happy in my hometown.”
There seems to be a parallel between D’julz, Rex Club and the party you’re playing in Eindhoven on September 30th. Funki Bizniz was a pioneering club from the early 90’s. Now 25 years later, it’s still actual with fresh line-ups and locations.
“That’s interesting, I’m familiar with some legendary Dutch clubs but didn’t know this one.  I look forward to discovering it.”
“As for the pioneer thing, I don’t really see myself has one to be honest. Sure, I’ve been doing this for many years but the true pioneers are the first generation of artists who invented aspect of this music or who were the leaders of their local scene. For instance, people like Lil’ Louis, Derrick May, Frankie Knuckles, Laurent Garnier, Sven Väth, Richie Hawtin or Amsterdam’s Dimitri.”
“By the way: they – and we all – need to work hard to compete with the new generation of talents that comes. It’s a healthy thing.”
You yourself built up quite some legacy as well. What have been absolute highlights in your career?
“It might sound like a cliché answer but still being here today is the main achievement for me. Surviving all the different trends wasn’t always easy. But, I guess, at some point it always goes back to the foundation of house of techno. When you’re a deeply rooted tree you can face all the seasons.”
Apart from your long running residency at Rex Club, you have a home at Circoloco as well. What is the magic of this concept and how do you experience being part of it?
“It’s such a special place to play, I’ve been going there since 1999 but I only play there for 6 years. Needless to say, I was very patient but it was totally worth the wait.”
“Like Ibiza itself the club has obviously changed a lot along the years but somehow I can still feel the same magic and special energy of the room when I play there.”
“It can also be challenging because you play short sets always at various times and sometimes after a completely different style of DJ (which in way is pretty similar to when i was playing in early raves). It keeps you out of your comfort zone and helps you grow as an artist I think.”
Volg TIOH op Facebook:
At Bass Culture, whether as a label or party, you gave light to lots of rising names as well. Which ones stay in mind, and how important is this for you?
“There were a lot of artists who came at Bass Culture before they became big names: Luciano, Locodice, Raresh, Cassy, Onur Ozer, Margaret Dygas, Mr G, Mathew Jonson, to name just a few.”
“It has always been important for me to find a balance in my programming between established artists and new comers. The only link being that they are all, according to my taste, excellent DJs or live acts. I never did compromises for political or trend reason, but always followed my ears and guts. I guess it must have paid off. Therefore, I try to run the label exactly the same way.”
As far as we know, apart from some gigs at ADE, you hardly play in Holland?
“I miss Holland and I think the scene is becoming great again. The funny thing is that Holland was the first country (outside of France) where I started playing regularly. In the early years of my career I was sharing the decks with Dimitri, Isis, Marcello, Remy and Michel de Hey very often. These artists and Amsterdam clubs like RoXY, iT, Mazzo and Chemistry had a considerable influence on me then. Ok, now I sound like a dinosaur haha.”
“Anyway, it’s all about cycles: you play a lot in one country, then it slows down because the scene change or people need new faces. Then you become cool in some other countries. I have no problem with that. It’s impossible to be the trendy guy everywhere all the time. But I’m definitely ready for a new Dutch cycle!”
I miss Holland, I think the scene is becoming great again
The last time you performed in Eindhoven, was 13 years ago. That was in a club called De Rechter where you played alongside Benny Rodrigues. Thomson, the former promotor of that club is also the promotor and resident of Funki Bizniz the club your playing on the 30th of september. Do you remember anything from that night 13 years ago?
“Damn, you did your homework! I do remember this gig. It was fun playing with Benny. Always was. I’m very happy to see where he is at today. Brilliant dj and a lovely guy.”Â
Robob & Thomson, both Funki Bizniz-residents, still are strong lovers of your specific house and techno sound. What makes it so distinguishing, you think?
“Well that’s great to hear. I will thank them personally soon. But honestly, I think they would answer this question better than I do because it is very difficult to auto-analyse your style.”
“Every artist who has been in this scene for a long time and for the right reason (the music) has to have developed a strong identity in his music selection or in the way he mixes. I’m glad some promoters, resident DJs or some audience are more sensitive to this than to marketing.”
Funki Bizniz Royale invites D’julz
Saturday September 30th, Radio Royaal, Strijp-S, Eindhoven. More info and tickets at the eventpage.Â