maandag, maart 8, 2021
Home Features De missie van Local Motion: van Breda weer echte clubstad maken

De missie van Local Motion: van Breda weer echte clubstad maken

-

Breda, het is de stad waar de wieg van enkele der grootste dj’s der aarde heeft gestaan. Hardwell, Dannic, Tiësto (lees ons recente interview met deze grootheid hier) zijn er letterlijk en figuurlijk groot geworden. Ze maaken hun eerste draaiuren in het circuit van kleine kroegen en clubs, alvorens via eigen producties en grotere optredens de wereld over te vliegen. De glorietijden van clubavonden lijken vervlogen, maar op de achtergrond is de stad onder aanvoering van Local Motion bezig met het leggen van een stabiele fundering. Waar Brabantse zustersteden Tilburg en Eindhoven eerder al succes hebben gehad met het verzoek tot latere sluitingstijden, is ‘076’ druk bezig om dit ook voor elkaar te krijgen. Zo werd de petitie 1700 keer ondertekend en prijkt de goedgekeurde – door D66 ingediende – motie voor een proef met ruimere sluitingstijden als een trofee aan de muur. Genoeg redenen om kennis te maken met Local Motion.  

 

We ontmoeten het kwartet achter Local Motion op een zolder boven de Graanbeurs – de thuisbasis van Local Motion. Billy, Mauro, Maarten en Yorick zijn Bredanaren in hart en nieren. Beneden, in club Spock, stond Tiësto ooit weekend aan weekend zijn nieuwe sound te incuberen. Nu is dit kwartet in het zelfde gebouw ook ambitieuze plannen voor de toekomst aan het smeden, vertellen ze enthousiast.

- Advertisement -

Hoe zijn jullie elkaar tegengekomen?

“We waren allemaal behoorlijk actief in de feestwereld van Breda. Billy organiseerde feesten voor de hardere stijlen – denk hierbij aan underground hardcore, drum & bass en industrial techno. Mauro was de man achter Broeikas en Maarten en Yorick hadden ook de nodige connecties in Breda. We kwamen elkaar regelmatig tegen op feestjes. Je raakt met elkaar aan de praat en ontdekt dat je dezelfde visie en ambities hebt.”

>> Zie ook Brabantse nachten zijn lang: ook proef met verruiming in Breda <<

Is daar Local Motion uit ontstaan?

“Onder andere. Local Motion bestaat nu ongeveer een jaar, maar in de tijd daarvoor deden we ook al projecten met z’n vieren. Het is eigenlijk een soort afvalrace geweest, want er is een periode geweest dat er veel feestjes zijn georganiseerd. Meestal door vriendengroepen die het gewoon leuk vonden om een feest neer te zetten, eigenlijk zonder commercieel oogpunt. Op het moment dat je dan 200 procent moet geven, zijn zij afgehaakt en zijn er weinig overgebleven.”

“De naam zegt het eigenlijk al: Local Motion is een organisatie die op lokaal gebied bij wil dragen aan de groei van de stad. Dat vertaalt zich niet alleen in feesten organiseren, wij zijn veel meer dan dat. De naam moet niet het beeld geven dat we alleen maar feesten organiseren, vandaar dat we met een neutrale naam zijn gekomen die de volledige lading van onze organisatie dekt.”

Ons hoofddoel is om van Breda een clubstad te maken die in één adem met Nijmegen en Utrecht genoemd wordt

Jullie zijn als organisatie betrokken bij veel initiatieven, maar wat is jullie missie?

“Ons hoofddoel is om van Breda een clubstad te maken die in één adem met Nijmegen en Utrecht genoemd wordt. We zijn een middelgrote stad in Nederland en het is zonde dat er geen clubcultuur is die deze stad verdient. Dat is ons doel, dat we op veel manieren willen realiseren.”

“We willen de gemeente laten beseffen dat een kroegavond niet hetzelfde is als een clubavond. Bij een kroegavond zet je je vaste dj neer, zorg je ervoor dat er een portier staat en je kunt open. Voor een clubavond gelden andere regels: je moet dj’s boeken, het geluid en licht moet in optima forma zijn, maar ook kleine dingen zoals een plaatjesdraaier die van het vliegveld gehaald moet worden. Er komt veel meer bij kijken.”

Inmiddels zijn jullie een jaar actief bezig met Local Motion. In hoeverre zijn jullie in de missie geslaagd?

“Geslaagd is de missie zeker nog niet, we zien genoeg ruimte voor verbetering om de visie die wij hebben te bereiken. We kunnen wel zeggen dat – mede door ons toedoen – het nodige gerealiseerd is. De petitie die we gestart zijn, de motie die ingediend is bij de gemeente. We zijn de dialoog aangegaan met gemeenteraadsleden die, net als wij, het beste met de stad voor hebben.”

“Dat is belangrijke winst die we geboekt hebben, in plaats van op afstand met vingers te gaan wijzen. Daar los je niks mee op en daarmee komen we niet op het punt waar we willen zijn.”

>> Zie ook GASTOPINIE: Breda, capital of dance? <<

Broeikas Breda

Pilot

“Daarom wordt er in 2018 een pilot gestart om te kijken of latere sluitingstijden rendabel zijn voor de stad Breda.  Daarnaast wordt er een werkgroep opgericht met bewoners van de binnenstad en overige horeca om als collectief te evalueren of de pilot succesvol is.

“Wat we er overigens aan toe willen voegen is dat het leuk is dat de onderlinge band tussen ons en de gemeente sterker wordt. Zo hadden we laatst bij ons wekelijkse evenement Club Spock een actie dat de eerste drankjes van ons zijn. Staat er om stipt 23:00 een gemeenteraadslid binnen om een biertje met ons te doen!”

We willen dat deze zolder het muzikaal epicentrum van Breda wordt

Jullie inspanningen beginnen langzaam vruchten af te werpen, maar jullie geven zelf al aan dat jullie nog lang niet klaar zijn. Wat zijn de ambities?

“We willen sowieso nog een eigen festival neerzetten. Breda heeft nu PLOEGENDIENST, waar we een hosting hebben gedaan, maar we willen onze eigen ideeën erop los laten. Buiten dat willen we dat deze zolder boven de Graanbeurs het muzikaal epicentrum van Breda wordt. Denk daarbij aan een eigen label of agency om muzikaal talent in Brabant te houden. We willen dat de talenten niet staan te popelen om naar Amsterdam te gaan. Maar dat ze zien dat Breda een prima thuisbasis is om een dromen te verwezenlijken.”

“Het zijn plannen die nog in de kinderschoenen staan, maar dat is wel waar we naartoe willen gaan. Als laatste willen we een ondersteunende rol bieden aan ambitieuze jongeren die een feest willen organiseren. Dat de generatie na ons verderbouwt op de basis die wij gelegd hebben. Want eerlijk is eerlijk, wij worden ook ouder. Nu vinden we het tof om feesten voor 22-jarigen te organiseren, omdat we er middenin staan. Maar over een tijdje is dat voor ons niet meer relevant. Dan moet je het overlaten aan anderen.”

Broeikas, een creatie van Mauro, hebben jullie als collectief ‘geadopteerd’ en staat aanstaande zaterdag op het programma. Wat mogen we verwachten?

“Muziek van de allerhoogste plank. En we willen daar het genoemde verschil tussen een club -en kroegavond laten zien. Het moet een feest zijn waar je continu met verwondering staat de luisteren en dat lukt ons aardig. Zo komen er af en toe jongens van Basis (club in Utrecht red.) die iedere keer verrast worden door onze keuzes.”


Volg TIOH op Facebook:


“Aanstaande zaterdag hebben we Redshape staan, een jongen die al jarenlang door Berlijnse clubs gevraagd wordt om zijn gerenommeerde liveset af te leveren. Hij wordt vergezeld door Hyenah, een afrohouse-artiest die support krijgt van vooraanstaande namen als Black Coffee. De line-up wordt compleet gemaakt door Lucky Done Gone die we, in tegenstelling tot het rijke scala aan openingssets die op zijn palmares prijken, de afsluiter hebben gegeven. Dus we zijn heel nieuwsgierig naar deze avond.”

Is het geen risico om onbekende namen te boeken?

“Tuurlijk, maar dit is wel wat wij willen. In ons kantoor staat de hele dag muziek aan, we zijn allemaal plaatjesdraaiers en willen onze bezoekers stimuleren om onbekende artiesten te gaan luisteren. We kunnen voor de makkelijke weg gaan door bijvoorbeeld een Benny Rodrigues te boeken, maar daarmee komt er geen publiek uit bijvoorbeeld Tilburg. We willen ervoor zorgen dat het lokale karakter regionaal wordt en daar gaan latere sluitingstijden ons absoluut mee helpen.”

Broeikas Breda


Broeikas

Meer info en tickets via de eventpage.

Meer over Local Motion op hun Facebookpagina.

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.

Gerelateerd

Back To Live, terug op de dansvloer: ‘Alsof je weer voor het eerst verliefd wordt’

Voor het eerst sinds een jaar weer dansen, legaal en zonder afstand of mondkapje. Voor 1300 uitverkorenen werd het...

Nationaal Evenementenplan gepresenteerd: ‘Per 1 juli volle capaciteit en geen afstand’

Vanaf juli moeten evenementen in hun volle capaciteit en zonder 1,5 meter afstand gehouden kunnen worden. Dat is het...