Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG de Nederlandse dj/producer Jordy Bruins a.k.a Son of 8-Bits. “Ik moest de boel redden.”
“Ik heb eigenlijk altijd muziek aanstaan. Dat was vroeger bij ons thuis ook al zo. Mijn moeder komt uit het punkrocktijdperk. Vaak stond de tv op TMF of MTV afgesteld. Ik heb dus mijn hele leven enorm veel naar muziek geluisterd.”
James Brown Is Dead
“In 1990, ik was acht jaar, kwam ik via mijn tante met house in contact. Zij ging geregeld naar raves en kocht wel eens een singletje. Op een dag hoorde ik James Brown Is Dead en het was meteen raak. Natuurlijk moest ik het singletje hebben en al snel maakte ik ook kennis met de Arcade verzamel-cd’s die tegelijkertijd als een soort reclame dienden. Desalniettemin was het voor mij alleen maar meer muziek om naar te luisteren. Ik spaarde mijn zakgeld op en kocht vervolgens zelf eens per maand een cd. Zo heb ik toen mijn eerste Thunderdome-cd gekocht.”
Gabber wat de klok sloeg
“Tijdens mijn eerste jaar van de middelbare school heb ik mijn eerste vinyl gekocht. We hadden thuis maar één platenspeler maar dat mocht de pret niet drukken. Dat was in 1995 en het was alleen maar gabber, gabber en gabber wat de klok sloeg. Die eerste vinyl was dan ook ongetwijfeld een track van Ruffneck.”

Underground feel
“Tegen 2000 liep het tijdperk van de gabber wel wat af. Het genre was weg gecommercialiseerd. Ik ging toen voor mezelf op zoek naar muziek met een underground feel. Zo belandde ik bij de zogenoemde ‘chemical beats’, waartoe onder meer de Chemical Brothers behoorden. Daarnaast verdiepte ik me in jungle en drum & bass en later ook (tribal) techno. Genres die ik nog steeds graag hoor.”
Technolab
“Van mijn eerste baantje heb ik twee platenspelers gekocht. Ik had inmiddels ook wat vinyl verzameld dus ik ging samen met mijn vrienden thuis aan de slag met draaien. We waren ook geregeld op feesten te vinden. Zo gingen we naar Shockers, dat eenmaal per jaar in de RAI plaatsvond. Eens per maand waren we bovendien op het event Technolab te vinden, in de Utrechtse venue die nu De Helling heet en toen De Vloer. Daar werden door DJ Drifter en Zero-One technofeesten georganiseerd.”

Autodidact
“Intussen was ik gewend om bizar veel naar muziek te luisteren en op een gegeven moment snapte ik wat die dj’s eigenlijk deden: ‘Als je dat stukje knipt en dat over dat stukje plakt dan krijg je dat’. Ik heb het vak dan ook van niemand geleerd, ik ben een echte autodidact. Toegegeven, ik stond geregeld bij de dj-booth van de Winkel van Sinkel in Utrecht naast de dj mee te kijken. Daar kwamen allerlei grotere namen voorbij maar wie de meeste indruk op me maakte, was toch wel Benny Rodrigues. Ik was praktisch elke week in de venue te vinden en had in het begin totaal niet door dat Benny nog helemaal niet zolang draaide. Toen ik dat hoorde, vond ik het alleen maar mooier om zijn ontwikkeling te zien.”
Son of 8-Bits
“De naam Son Of 8-Bits is trouwens tijdens mijn studie in Leeuwarden ontstaan. Ik studeerde aan de Academie voor Popcultuur en moest voor een opdracht een optreden doen in de Gloppe in Leeuwarden, een venue die een beetje vergelijkbaar was met de Utrechtse Db’s. De opdracht was dat we onze eigen stijl moesten uitdiepen. Gek genoeg heb ik toen voor drum & bass gekozen.” (lacht) “Samen met een andere student heb ik het optreden voorbereid en toen we een keer in de kroeg zaten, kwam ik op de naam Son Of 8-Bits. Het is natuurlijk een link naar de computerwereld maar klinkt ook een beetje als ‘son of a bitch’.” (lacht)

Muzikale invulling
“Na een paar jaar als huis-, tuin- en keuken-dj te hebben gefreewheeld, werd ik in 2005 door een nieuwe Utrechtse organisatie benaderd of ik mee wilde denken over een feest dat ze wilden geven. Ze wilden advies over de muzikale invulling en het creëren van sfeer. Ik vertelde dat techno en house hip & happening waren en dat dit een goede keus zou zijn. Ze hadden al een main act, die van alle markten thuis was en ik mocht ook draaien.”
Klappertjes
“Mijn eerste gig voor publiek. Die kon ik maar beter goed voorbereiden. Nee, niet de hele set van tevoren bepalen maar vooral kijken welke platen ik wél mee wilde nemen. Genoeg klappertjes, maar niet te veel gekke dingen. Wel had ik de eerste twee platen bepaald. Ik wist namelijk dat als ik de eerste twee tracks eenmaal lekker aan elkaar had gemixt, de zenuwen zouden verdwijnen. Dan heb je de decks door en weet je hoe gevoelig de naald is. Ik was overigens niet vreselijk nerveus want ik wist dat het technisch wel goed zat. Ik had er dus wel vertrouwen in.”
Voordat je verder leest…

Not amused
“Nadat ik een paar uurtjes binnen was geweest en van de muziek had genoten, ging ik even een vriend oppikken buiten en een peuk doen. Toen we weer binnenkwamen, werd er ineens Top-40 muziek gedraaid! Huh?! Ik vroeg meteen aan de dj: ‘Wat doe je?!’ Hij antwoordde: ‘Een meisje vroeg erom’. Tja, schiet mij maar lek. De organisatie vond dat ik het op dat moment over moest nemen. Oeps, dat was even slikken. Ik moest dus de boel redden want het publiek was duidelijk not amused bij de het horen van die Top-40 plaat.”
Mellow
“Ik pakte direct de twee tracks die ik thuis had uitgezocht om mee te beginnen. Omdat ik eigenlijk een stuk later op de line-up zou staan, waren ze echter ietwat aan de mellow kant om mee van start te gaan. Dat vond ik achteraf tenminste. Ik had er liever meteen een knaller ingegooid. Gelukkig sloeg mijn muziek wel aan bij het publiek, hoewel ik merkte dat ze na drie minuten een beetje ongedurig werden en de plaat te lang vonden. Toen ben ik naar techhouse overgestapt en dat werkte perfect.”

VET!
“Als support was een grote groep vrienden aanwezig. Het was ontzettend gezellig en ze zijn de hele nacht gebleven. Als je me dus vraagt hoe ik mijn eerste gig heb ervaren, zeg ik ‘VET!’. Ik vond het tof dat mijn muziekkeuze zo goed uitpakte en dat mensen helemaal losgingen voor de booth. Daar doe je het uiteindelijk voor. Je kunt thuis dag in dag uit mixen maar dat gevoel van saamhorigheid op zo’n feest bereik je daar niet mee.”
Niet snoeien
“Ik heb van die eerste keer geleerd dat ik me het beste in diverse richtingen kan voorbereiden wat betreft de muziek die ik meeneem naar een gig. Soms kan de sfeer compleet anders zijn dan je had verwacht en niet passen bij wat je oorspronkelijke plan was. Je kunt daar maar beter op bedacht zijn. Het is ook altijd goed om te kijken wie de andere dj’s zijn en wat ze doen. Vind jezelf dus niet belangrijker dan een ander en zorg dat je op elkaar aansluit. Ga dus niet snoeien als degene voor je een rustige set neer heeft gezet. Natuurlijk hoef je niet aan artistieke vrijheid in te boeten, maar let op: laat niet tegelijkertijd het gas en de koppeling los, dan slaat de auto af.”
Playstation

“In de early 2000s ben ik ook begonnen met produceren. De Playstation had destijds een programma genaamd Music. Hiermee kon je simplistische muziekjes maken en er zaten tal van samples in. Voor die tijd was het redelijk te doen. Dat produceren, doe ik nog steeds. Zo heb ik releases uitgebracht op Reblin Records, het Japanse Cassette Records en het Duitse Samplefreunde. En komt dit jaar onder andere mijn remix van Midnight Nation uit op Natural Behave. Helaas mag ik over de andere releases nog niks zeggen.”
12 Ambachten, 13 ongelukken
“Als tip voor upcoming dj’s wil ik nog wel even meegeven dat het belangrijk is om bij jezelf te blijven. Maak het niet te breed en denk: beter 12 ambachten dan 13 ongelukken.” (lacht) Zorg er vervolgens voor dat je binnen je eigen stijl blijft. Een andere tip is om je digitale library goed in te delen. Denk na over wat hard en wat zacht is. Dat maakt het des te makkelijker als je op een feestje staat te draaien. Wat dat betreft, mis ik zelf het tijdperk van de vinyls wel. Niet het sjouwen met al die platen, hahaha. Ik nam er meestal tussen vijftig en honderd mee, dat was geen sinecure. Ik bedoel echter dat we niet meer met hoezen werken en die visuele koppeling niet meer maken. Vroeger wist ik soms niet de titel van een track, maar ik wist wel dat die gele track met dat zwartwitte randje perfect aansloot bij wat ik op dat moment draaide. Nu krijg je ontzettend veel promo’s binnen, maar je mist toch die koppeling.”
“De afgelopen jaren heb ik veel leuke gigs gehad van Familia Techno Fuerteventura Norte tot East Techno Collective in Panama. Mijn laatste optreden met publiek is ongeveer een jaar geleden in de Oosterbar in Amsterdam. Ik heb me sindsdien vooral beziggehouden met het bouwen van een nieuwe studio en deze in te richten. Bovendien heb ik veel nieuwe muziek gemaakt en nogal wat online streams gedaan. Nee, ik verdien er niets mee maar ik draai dan ook niet alleen voor het geld. Het gaat uiteindelijk natuurlijk om de passie. Ook heb ik me verdiept in het drukken op vinyl en de distributie daarvan. Ik hou van het visuele en aanraakbare van vinyl. Geef het een duwtje of houd het tegen en je ziet én hoort meteen wat er gebeurt.”
Son of 8-Bits
Website
Facebook
Instagram
Soundcloud
Mixcloud
Beatport
RA
Upcoming releases
– April/Mei remix voor RUR op de remix EP van Midnight Nation op Natural Behave.
– Later in het jaar: “Eerste vinyl release. Hierover kan ik nog niet zoveel zeggen, behalve dat deze eraan komt en super limited edition zal zijn. Er komt geen digitale release van deze EP!”