Vorm en inhoud komen op weinig events zo sterk samen als op Ploegendienst Festival in Breda. Op de prachtige nieuwe locatie Galderse Meren wordt zaterdag 27 mei voor de 3e keer bijzondere synergie gesmeed. Door gedreven, creatieve ‘werklui’ voor én achter de schermen. Wij interviewden hoofdaannemer Tijn Kapteijns. “Heb plezier in wat je doet als organisator, straal dat uit en je krijgt het terug.”
Bouwvakkers in de hoofdrol van de teasermovie, in plaats van de geijkte bosprinsesjes. Standbeelden in de stad met veiligheidshelmen op, bij wijze van marketingstunt. De festivalweide als werkvloer, waar arbeiders live sleutelen aan de mainstage. Een secret area waar je moet ‘solliciteren’ om binnen te komen.
Welkom bij Ploegendienst Festival.
Hoewel storytelling overal om ons heen is tegenwoordig, is het anno 2017 goed zoeken naar echt verrassende thema’s. Hoe waar het ook is dat festivals sprookjes, reisbestemmingen of dromen tot hun symbolen zijn gaan maken.
Het (extra) mooie van Ploegendienst, op zaterdag 27 mei voor de derde keer in Breda: het is verfrissend én het ‘werkt’ ook nog eens. Letterlijk en figuurlijk. Want nu al lijkt het erop dat Ploegendienst Festival 2017 richting een vacaturestop gaat (lees: uitverkocht).
Ploegendienst Festival: je favoriete werkdag
“Je ontkomt niet aan de factor arbeid in onze westerse cultuur”, vertelt Ploegendienst-hoofdaannemer Tijn Kapteijns. “Maar voor ons zit de ironie erin om daar juist je vrijetijdsbesteding aan te koppelen. We maken Ploegendienst Festival tot je favoriete werkdag.”
Door het alledaagse thema ver tot in detail door te voeren, is niet alleen een sterke uitstraling ontstaan, maar ontstaat ook een surplus aan inhoud. “Het moet niet zomaar een marketingdingetje zijn. Het thema moet echt kloppen, er moet synergie ontstaan.”
Aan de muziek-kant gebeurt dat doordat Ploegendienst dj’s enkel back to back programmeert. Als ploegen dus. “Zo kun je artiesten echt nog anders dan anders laten zijn en spannende sets laten ontstaan. Onderling moet er wel een klik zijn, natuurlijk. En een open mind.”
Hij is trots op de duo’s dit jaar op Ploegendienst Festival staan, maar koestert ook die van vorig jaar. Neem nou Dimitri en Joost van Bellen. “Twee absolute Nederlandse housepioniers die voor het eerst sinds 25 jaar weer samen draaiden. En dat helemaal te gek vonden.”
ROD
Mooier nog was wat er gebeurde met een (toen nog) ‘nobody’ uit eigen stad: Kenny Kneefel. “We waren bezig Benny te boeken (Rodrigues, red.), om als ROD te komen. Hij zei helemaal uit zichzelf: tof hoe jullie bezig zijn, gaaf concept. Maar waarom zou ik, in plaats van met een andere headliner, niet met een talent uit jullie lokale scene draaien?”
Dat werd Shoal (Kenny’s alias), als winnaar van een dj-contest. “Een gast die nog op de Herman Brood Academie zat, maar toen een enorme boost kreeg.” Benny en Kenny, 2 uur lang stonden ze te knallen als afsluiters op de technostage. “ROD postte er daarna enthousiast over op zijn socials en komt nu gewoon terug om met een ander talent te gaan draaien.”
En Shoal? Die staat nu op Ploegendienst aan de zijde van JP Enfant, een boegbeeld van de Bredase techno-scene. “Kenny heeft ondertussen getekend bij Mint Management. Uit zulke voorbeelden haal ik dus heel veel voldoening.”
Het is: stick to the plan, geen concessie aan het concept doen
Neemt niet weg dat het soms erg lastig programmeren is voor Ploegendienst Festival. “Er zijn veel managements en artiesten die een mening hebben over al dan niet back to back draaien. Voor Maarten Pordon, die ons ondersteunt bij de programmering, is al dat onderhandelen en flipperen tussen managements en artiesten soms een hele klus.”
“Soms zo erg, dat we ons dit jaar afvroegen of we dit wel willen. Er zijn zo veel grote namen die wel bij ons willen staan, maar niet back to back. Maar daar gaan we dan niet in mee. Het is: stick to the plan, geen concessie aan het concept doen.”
Onderscheidend
Kapteijns vindt dat ‘zijn’ scene best een beetje opgeschud mag worden. “House en techno zijn van underground richting commercieel gegroeid. Er zijn daarbij zo veel feestjes tegenwoordig, die erg veel op elkaar lijken. Wij willen een stap verder gaan door echt onderscheidend te zijn.”
Tegelijk zegt hij: ‘Don’t take yourself too serious.’ “Heb plezier in wat je doet als organisator, straal dat uit op je publiek en je krijgt dat terug.”
Volg TIOH op Facebook:
Volgens de ploegleider wordt deze aanpak gewaardeerd, door zowel publiek als buitenwacht. “Dat we als 3e zijn geëindigd in de Festivalchart van 2016, is echt wel wat waard. Tegen die chart kun je best wat in brengen, maar er zijn toch maar mooi een paar duizend mensen die de moeite nemen op ons te kiezen en niet op een ander.”
Samen ‘werken’ gaat overigens veel verder dan alleen de dj-ploegen in de booth. “Vele handen maken licht werk. We hebben vele partijen uit Breda die creatief meebouwen. Bouwvakkers op de Bouwplaats, onze mainstage. Het is work in progress, ieder jaar wordt-ie verder afgebouwd.”
Op Ploegendienst geen dwingende merkactivaties. Voor iedereen geldt: inklokken op de werkvloer. “In jaar 1 hadden we nog een gewone fotobooth, vorig jaar een green screen met die beroemde foto van arbeiders op die balk in een wolkenkrabber in New York. Dit jaar komen we opnieuw met iets verrassends. Ook bezoekers moeten zo hun best doen om er creatief uit te komen.”
Schaften op Ploegendienst Festival kun je ondertussen in de Food court, opgezet in samenwerking met het Bredase café Dok 19. Daar klinken hiphop, r&b en guilty pleasures. Nog meer stijlen gaan in de mix in de area Stadsnomaden: “Speciaal voor de mensen die juist niet werken.” En dan is er nog een secret area met disco.
Tijn weet dat hij het op basis van line-up niet gaat winnen van een Awakenings of Dekmantel. “Die zijn volledig music based. Maar mijn creativiteit pakt niemand mij af. En daarmee kun je echt nog meerwaarde creëren.”
“We zijn meer een concept-festival dan een house- of technofestival. Wij krijgen meer likes op onze stickers of bierviltjes met spreuken als ‘Helemaal naar de Galder’ dan op onze line-up. En da’s precies wat we willen. Niet dat alles draait om artiesten van tienduizenden euro’s.”
Wij krijgen meer likes op posts als ‘Helemaal naar de Galder’ dan op de line-up
Galderse Meren
En dan hebben ze ook nog eens een heel mooie usp in de nieuwe locatie. De Galderse Meren, de in een hartvorm gelegen plas aan de zuidkant van Breda. De lange onzekerheid na het vertrek van Breepark was in één klap vergeten.
“Er is nog nooit een festival gegeven op zo’n mooie plek in Breda. Überhaupt nog nooit echt in de natuur.”
Het ‘groene’ plan dat Ploegendienst daarbij uitrolde op het gemeentehuis, kreeg de handen op elkaar. “Wij willen echt een van de duurzaamste festivals van Brabant worden. Dus komen we met hardcups, met peukenzakjes die we bij ingang meegeven, hebben we een slim stroomplan en werken we met opruimteams.”
Er is nog nooit een festival gegeven op zo’n mooie plek in Breda
Verguld is hij ook – en de gemeente Breda idem – met de samenwerking met Natuurplein De Baronie, de belangenvereniging van het gelijknamige gebied rond de Galderse Meren. “We gaan met hun kijken hoe we een deel van iedere consumptie terug kunnen steken in de duurzaamheid van het festival en in een campagne om bewustzijn onder bezoekers te creëren.”
Ook hier steken ze dus in op co-creatie. “Niet zomaar even een feestje geven op een mooie locatie maar samen bouwen.”
Genoeg reden dus om zaterdag 27 mei fluitend naar het werk te gaan, voor een fijne dagdienst. Zodat je na afloop, naar goed gebruik bij Ploegendienst, tegen je feestcollega’s kunt zeggen: ‘Lekker gewerkt pik!’.
Ploegendienst Festival
De 3e editie van Ploegendienst Festival is op zaterdag 27 mei, bij de Galderse Meren in Breda. Check de event-page voor tickets en meer info.
Line-up / Ploegen
Area 1 – De Bouwplaats (House)
Buurman & Buurman
De Sluwe Vos B2B DJ Haus (UK)
Prunk B2B Wouter S.
Reinier Zonneveld B2B Man With No Shadow
Tapesh (DE) B2B Luuk van Dijk
Area 2 – De Haven (Techno)
JP Enfant B2B Shoal
Marcel Fengler (DE) B2B T.I.M.
Omega Zen (live)
Rod Malmok B2B Lokal talent
Secret Cinema B2B EgbertLIVE
Area 3 – Lumberjack (Deephouse)
Konstantin Sibold (DE) B2B Tsepo
Nico Morano (BE) B2B Goldfox (BE)
Some Chemistry B2B Florinsz Janvier
Spaceandtime (Eric de Man B2B Aron Friedman)
Will Oirson B2B Lucky Done Gone
Area 4 – STADSNOMADEN (Hosted by Trailerfest)
Reggae/Disco/TeKno/Rock/Carnaval