dinsdag, december 7, 2021
spot_img
HomeFeatures30 jaar Dutch Dance #1: New Beat en de Vlaamse megadancings

30 jaar Dutch Dance #1: New Beat en de Vlaamse megadancings

-

Dit najaar is het 30 jaar geleden dat housemuziek (en daarmee dance) doorbrak in Nederland. Dat wordt op het komende Amsterdam Dance Event onder meer gevierd met de release van een nieuw, internationaal boek van onze hoofdredacteur (dat je kunt winnen – zie onderaan). Aan de hand daarvan blikt This Is Our House in deze rubriek terug op de afgelopen decennia. Welke sleutelmomenten of -personen sprongen er het meest uit voor Zuid-Nederland? Deze week: de jaren ’80. Waarin niet alleen de Randstad, maar vooral België hier de house-fever bezorgt.

 

door Mark Benthem

 

- Advertisement -

Een intocht van party people uit vele streken en landen. Met volle parkings en een megadancing die in vuur en vlam stond. Waar new beat – en later (zware) house – stad en land(en) aanstak.

De eerste echt invloedrijke club in de jaren voor de Lage Landen was niet RoXY of iT in Amsterdam, zoals vaak wordt beweerd. Die eer gaat naar het Belgische Boccaccio.

De voormalige nachtclub in het plaatsje Destelbergen was in de jaren ’70 en ’80 hét begrip in Gent en omstreken. Eerst in de tijd dat disco, soul en funk de dansvloeren in beweging brachten. En dj’s als Dick van Gelder en Phill Watts de dienst uit maakten.

Je hoefde niet lang in de club rond te kijken om de stereotype bezoeker samen te stellen. Lange haren, wijde pijpen en de drang om alle dagelijkse zorgen voor even te vergeten.

New Beat

En toen kwam, medio jaren ’80, de new beat. De stijl ontstaat min of meer toevallig in de Antwerpse scene, door een afgekeken pitching-techniek waarbij de snelheid van dansplaten extreem werd verlaagd om ze in een set te laten passen en ze vervreemdend fris te laten klinken. Zo krijgen ze juist meer groove, en een zwaardere bas.

In Bocaccio en een aantal andere trendy clubs wordt de techniek ook toegepast op new wave, electronic body music en electro. Zo ontstaat een mix van diverse stijlen, maar met een constant tempo van rond de 110 bpm en een zware bas. De eerste overgewaaide Chicago house wordt ook moeiteloos meegenomen in de mix.

Eddy de Clercq

Halverwege de jaren ’80 brengen diverse Belgische dj’s de stroming in beweging. In Boccaccio wordt nachtenlang losgegaan op new beat.

Dj en partypionier Eddy de Clercq, afkomstig uit de buurt in Gent maar naar Amsterdam uitgeweken, ziet dat ook. “Voor het eerst zag ik een grote club een hele avond losgaan op elektronische muziek.” 

“Bocaccio heeft het fenomeen mega-discotheek via new beat echt op de kaart gezet. Er was mega-ruimte, mega-publiek, mega-gelicht en mega-sound”, aldus zijn landgenoot Peter Decuypere. Hij is een andere pionier van het eerste uur (o.a. Fuse, I Love Techno).


Volg TIOH op Facebook:


De Clercq wordt sterk geïnspireerd door de new beat en de Bocaccio en start vervolgens de RoXY in Amsterdam. De eerste succesvolle houseclub van Nederland en aanstichter van de revolutie in Nederland.

Veel Nederlanders, met name Brabanders, vinden ook hun weg over de grens en bezoeken massaal de clubs in België. Niet alleen Boccaccio, ook La Rocca is in deze tijd een veel bezochte club. In Zuid-Nederland zelf klinkt de nieuwe beat overigens ook al, bijvoorbeeld in de Tilburgse discotheek The Talk of the Town.

Tiësto

Diverse later bepalende Nederlandse dj’s en organisatoren worden geïnspireerd door de Vlaamse scene en sound. Marcel Mingers wordt aangestoken door La Rocca en start Extrema. Lady Aïda gaat na haar sets in Eindhoven nog doorfeesten in België en neemt er ook veel invloeden mee.

En  ene Tijs Verwest uit Breda haalt uit de zware Vlaamse sound veel ingrediënten voor zijn latere trancetracks, uitgebracht en gedraaid als Tiësto. Ook de dj’s die in Rotterdam de hardcore introduceren in club Parkzicht (Rob Janssen en Paul Elstak) zijn schatplichtig aan de Belgen.

https://www.youtube.com/watch?v=dLmyey_18TM

New beat sterft uiteindelijk snel, door overmatige commercie. Maar de invloed rijkt tot op de dag van vandaag door. Alleen hebben de ‘Hollanders’ het van de zuiderburen overgenomen.

Peter Decuypere: “Het genre heeft elektronische muziek in Vlaanderen en in de grensstreek op de kaart gezet, maar de gedachte kwam nooit bij ons op: hoe kunnen we dit Europees uitbuiten? Nederlanders zijn daar altijd veel beter in geweest.”


30 jaar Dutch Dance: win het boek!

Het boek ‘Dutch Dance – How The Netherlands Took the Lead in Electronic Music Culture’ verschijnt op 16 oktober bij MARY GO WILD. Bestellen (met korting) kan hier.

We geven bij iedere aflevering van deze serie ook een exemplaar weg. Winnen? Deel dan jouw herinnering aan het onderwerp in de comments onder de post op onze Facebook of Instagram, en tag de vriend(en) die erbij betrokken was of waren.

DUTCH DANCE

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Redactiehttp://tioh.nl/
Redactie-account van TIOH, gebruikt voor algemene items of incidentele gastbijdragen. De naam van de schrijver vind je dan bovenaan het artikel.

Gerelateerd

House en techno in september: De (laatste) maandtips van Mark van Bergen

In aanloop naar de nieuwe maand geven onze vaste Huisgidsen je koers richting de betere (online) events, bijzondere releases en andere...

De toespraak van Mark van Bergen tijdens Unmute Us in Eindhoven

Zo'n 80.000 professionals en bezoekers protesteerden zaterdag in 6 steden voor de volle heropening van het uitgaansleven, tijdens Unmute...