Woensdag is column-dag op Our House. Twee gastschrijvers uit de dancewereld vertalen – ieder in een eigen bpm – de hartslag van de scene. In de oneven weken lees je Denis Doeland, onderzoeker en data-expert. Dit keer bekijkt hij of er nog rek zit in het Amsterdam Dance Event.
door Denis Doeland
Het Amsterdam Dance Event (ADE) bestaat inmiddels 20 jaar. Met de hausse die dance als stroming de afgelopen tien jaar heeft doorgemaakt is ook het van oorsprong industrie-evenement meegegroeid. Waar vroeger louter nog showcase-avonden voor de dance-industrie in de hoofdstad plaatsvonden, telt het evenement volgens de organisatie al jaren enkele honderdduizenden bezoekers. Dit jaar tijdens de 21e editie naar verwachting 375.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Zit het ADE inmiddels aan zijn plafond? Of zit er nog rek in?
Klokmodel als voorspelling
In de statistiek is een veel voorkomende voorstelling de ‘standaard normale verdeling’. Dit geeft bij voldoende aantal waarnemingen een symmetrische verdeling over een meetcriterium aan. Door de verdeling schematisch weer te geven ontstaat een klokvormige curve, ook wel de Gauss-kromme of Bell-curve genoemd.
Het lijkt gerechtvaardigd om het klokmodel te gebruiken bij de levenscyclus van een product. Je zou dit model ook kunnen toepassen op de ontwikkeling van een festival. Zaken als standaarddeviatie, modale klasse, mediaan en variaties kunnen worden gebruikt om de levenscycli van evenementen of festivals te verklaren en te voorspellen.
In het 20-jarig bestaan is het ADE flink gegroeid. Vorig jaar traden bijna 2.300 artiesten op 100 verschillende podia op en spraken ruim 500 mensen op negen verschillende conferenties. Afgelopen jaar kwamen 365.000 mensen op alle evenementen af.
Kijkend naar de diverse berichten van de organisatie van de afgelopen 10 jaar in de media dan is het festival gegroeid van 60.000 bezoekers tot het verwachte aantal van 375.000. Wanneer gekeken wordt naar de ontwikkeling van deze bezoekersaantallen lijkt een klokvorm te ontstaan. Dit zou betekenen dat het evenement binnen afzienbare tijd zijn hoogtepunt lijkt te bereiken.
Bekijk hier de statistieken van Amsterdam Dance Event 2016.
Facebook als onderzoek
In de Dance Monitor 2016 komen tot nu toe 135 evenementen die gerelateerd zijn aan ADE voor. Dit zijn evenementen op locaties met een geschatte capaciteit van 500 bezoekers of meer. Gemiddeld kost een ticket voor deze evenementen zo’n 25 euro en wanneer een early bird ticket werd aangeboden dan kostte een ticket zo’n 20 euro. De servicefee die gemiddeld is gerekend komt uit op 2,63 euro. Veel van de gegevens zijn te vinden op de websites van dance-organisatoren. Maar ook Facebook biedt inzicht.
De monitor kijkt ook naar het aantal personen die via Facebook aangegeven heeft naar specifieke evenementen te gaan of geïnteresseerd in te zijn. Wanneer de evenementen van het ADE worden bekeken dan zie je dat zo’n 489.000 personen bij de diverse Facebook-event pagina’s van de evenementen betrokken zijn. Hier is 52 procent een uniek persoon.
Iets meer dan 126.000 personen hebben aangegeven de evenementen te bezoeken. 69 procent daarvan is uniek. 285.000 mensen zijn geïnteresseerd in een ADE-evenement. 53 procent van dit aantal is uniek. 77.000 personen, 83 procent uniek, reageren niet. De Facebook-indicator geeft een kijkje in het gedrag van de festivalbezoeker. Zo blijkt in ieder geval dat zij in oktober hun dansschoenen nog eens uit de kast halen om de evenementen van het ADE te bezoeken.
Potentieel genoeg
Uit de monitor komen ook andere interessante inzichten naar boven. Vooral house, techno en electro voeren de boventoon als het om de populaire genres gaat. Iets meer dan de helft van de evenementen heeft een capaciteit van 500 tot 1.500 personen. De Melkweg huisvest de meeste evenementen. Gevolgd door de Sugarfactory en Radion.
De voorkeur van bezoekers die een evenement gaan bezoeken gaat vooral uit naar de evenementen van dj Martin Garrix, het Dockyard Daytime Festival, de Awakenings-avonden en het Amsterdam Music Festival. 17 procent van de evenementen heeft op het moment van schrijven de uitverkocht status.
Wanneer gekeken wordt naar het aantal personen dat gaat of geïnteresseerd is dan komt het aantal op iets meer dan 400.000 personen. Dit is het potentieel voor de organisatie. Kijkend naar het potentieel aantal dan kun je niet anders concluderen dat de rek er nog niet uit is. De verwachting van de organisatie is immers 375.000 bezoekers. De Facebookpagina van het ADE heeft bijna 500.000 fans. Potentieel genoeg zo lijkt het.
Voorspellende analyse
Toch als je naar de groei-curve op Facebook kijkt, lijkt deze af te remmen. Eveneens als je kijkt naar de verwachte getallen die de organisatie afgeeft. Komt het plafond toch in zicht? Als het verwachte aantal bezoekers wordt bereikt dan is het ADE slechts 2 procent gegroeid ten opzichte van vorig jaar. In 2015 groeide het nog 4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De groei is de helft van het jaar daarvoor.
Kun je voorspellen hoeveel bezoekers een evenement gaat trekken? Met historische data, gedragsdata via social media en aanvullende data van derden is het mogelijk goede voorspellende modellen te creëren. Op dit moment werken we met een team aan voorspellende analyses.
Kijkend naar het aantal festivals uit de Dance Festival Monitor 2016 – meer dan 400 per jaar – van meer dan 300 unieke merken valt wel iets op. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te constateren dat de festivalmarkt op zijn top zit. Alleen voorspellende modellen kunnen mijns inziens nog de financiële risico’s van organisatoren beperken. Een mooie uitdaging om die realiseren.
Het worden een paar interessante jaren voor de organisatie van het Amsterdam Dance Event. Op basis van onder andere cijfers uit social media zal het de komende tijd dus mogelijk zijn voorspellingen te doen hoe het in de toekomst met evenementen zal gaan. Ook die van het ADE. De eerste inzichten zijn nu daar. Nog niet volledig accuraat, maar het beeld dat ontstaat zegt voorlopig genoeg. Wordt vervolgd.