maandag, november 23, 2020
Home Music House My First Gig: Rob Boskamp

My First Gig: Rob Boskamp

-

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG de al lang meelopende dj Rob Boskamp. “Als je in die tijd in een discotheek draaide, was je niet ‘de dj’, maar gewoon onderdeel van het personeel.

“Of ik een uit muzikaal gezin kom. Ehh… nee. Mijn vader werkte in de staalindustrie en mijn moeder was mannequin. Met muziek hield het dus meteen op. Mijn vaders broer was in die tijd ‘s nachts barkeeper van een horecazaak op het Leidseplein. Een van hun gezamenlijke vrienden was eigenaar van een discotheek op hetzelfde plein. Op een dag, toen ik veertien was, namen ze me mee naar die disco. Ik wist niet wat ik meemaakte! Die lichten, het geluid, de dj in de booth, de dansende mensen, het voelde als een openbaring!”

Unicum

“Enkele maanden later mocht ik nog eens mee, dit keer naar discotheek Lucky Star, eveneens op het Leidseplein. Dit was de eerste club op het plein met een televisie in de etalage, waarop je buiten kon zien wat er op de dansvloer gebeurde. Nou, dat was een unicum! Het moet rond 1975 zijn geweest. Toen die vriend, mijn oom en mijn vader me meenamen, bleek de dj van die avond ziek te zijn. Mijn vaders vriend zei meteen tegen de eigenaar: ‘Nou, ik heb hier de zoon van mijn maatje bij me. Hij is gek van muziek. Laat hem maar draaien’. Vanaf daar is het balletje pijlsnel gaan rollen.”

Je had geen eigen platencollectie, je moest het doen met de collectie van de zaak

Rob Boskamp in zijn jongere jaren

Bierkratjes tillen

- Advertisement -

“Als je in die tijd in een discotheek draaide, was je niet ‘de dj’, maar gewoon onderdeel van het personeel. Je kwam dus wat eerder dan je gig begon naar de zaak, tilde bierkratjes van boven naar beneden of andersom en perste sinaasappelen. Rond 21 uur ging je dan eens kijken of er al volk was en je aan de bak moest. Je draaide tot vier uur en hielp dan weer mee met kratjes sjouwen en de boel op orde brengen.”

Plaatje praatje

“Ook muzikaal gezien, was alles anders. Het was het bekende ‘plaatje praatje’. Je had geen eigen platencollectie, je moest het doen met de collectie van de zaak. Een van de dj’s kreeg honderd gulden en mocht daar elke week platen van aanschaffen. Op een gegeven moment kreeg ik om de drie weken ook een meier om muziek te halen. De nadruk lag daarbij op soul en disco. Qua gear was het evenmin te vergelijken met vandaag de dag. Niet dat ik veel ervaring had; ik had nog nooit met een mixer gewerkt. In eerste instantie sloeg de paniek dan ook even goed toe, maar proefondervindelijk heb ik de apparatuur onder de knie gekregen. Je moet je voorstellen dat de aanwezige decks ouderwets op snaaraandrijving werkten en geen pitch hadden.”

Rob Boskamp in het begin van zijn carrière

Cool Cat

“Intussen zat ik gewoon op de middelbare school en had ik ook nog een baan bij Cool Cat. Ik werkte in de winkel maar heb voor die keten tevens mixtapes gemaakt. Eerst voor één filiaal, later voor alle tachtig. Dat zal in 1976 zijn geweest. Ik heb tot 1985 naast het draaien eigenlijk altijd een baan in de kledingindustrie gehad. Die confectieachtergrond stamt natuurlijk van mijn moeder. Zo heb ik eveneens bij Lee Cooper en in een groothandel gewerkt. Ik stond echter ook als een gek te draaien. Toen het bij Lucky Star lekker liep, begonnen ook andere venues aan me te trekken.”

WAPS

“Na mijn ontslag bij de confectieboer kwam ik in contact met de uitkerende instanties. Zij zeiden dat ik voor mezelf mocht beginnen of eventueel, met behoud van uitkering, voor een radiostation aan de slag kon. Dat liet ik me geen twee keer zeggen en ik belandde al snel bij WAPS, de eerste radiozender in Nederland voor jongeren met een officiële licentie. Dit betekende voor mij de omslag naar house. Op de zender werd immers allround dance gedraaid en we hadden nogal wat uurtjes te vullen. Naast de zender was er ook WAPS Magazine, dat ik bestierde. Ik was er dus full on mee bezig. Bovendien draaide ik bij venues zoals bijvoorbeeld Bar Dancing La Bouteille, de Bistrotheque en Cup Final in Amsterdam. ”

Amsterdam Music Convention

“Een jaartje of zo later ben ik bij platenzaak Attalos aan de slag gegaan. Vandaar belandde ik bij platenmaatschappij IMC/DMC. DMC (Disco Mix Club) maakte exclusieve remixen op vinyl, die je alleen kon kopen als je er lid van was. Daarnaast organiseerden ze mixkampioenschappen over de hele wereld. Vervolgens heb ik samen met Alex van Oostrom nog de DMC – DJ Music Convention – georganiseerd.”

“Dit was de uiteindelijke voorloper van wat enkele jaren later het Amsterdam Dance Event werd. Zo bouw je wel een reputatie op, dus aan gigs geen gebrek. ‘Als je in de distributie zit, moet je er wel verstand van hebben’, was de heersende moraal. In de spaarzame uren die overbleven, draaide ik gemiddeld zes, zeven, acht keer per week”, aldus Rob Boskamp


Voordat je verder leest…

This Is Our House bestaat 5 jaar. Hopelijk waardeer je onze content. Die is gratis maar niet goedkoop. Journalistiek is vakwerk. De inkomstenbron om die uit te financieren is door de coronacrisis echter flink aangetast. Steun ons daarom, zodat we mooie dingen voor je kunnen blijven maken: 5,- voor 5 jaar TIOH (meer mag natuurlijk ook!), we zouden het enorm waarderen. Check hier hoe dat kan. Je kunt ons ook indirect helpen, door ons bereik mee te vergroten. Volg onze socials en wijs ook muziek-liefhebbende vrienden op onze Facebookpagina en Instagram! We hebben ook een wekelijkse nieuwsmail. Alvast bedankt!

Bloemenkas

“Ergens rond 1987 zal mijn eerste house-gig zijn geweest. In aanloop naar dit interview heb ik nog met een vriend gebeld die erbij is geweest. We denken dat het in een bloemenkas in Aalsmeer was, voor een man of vierhonderd. Het was een van de vele magische locaties die je in die tijd tegenkwam, ook als je broodnuchter was.”

“Ja inderdaad, drugs heb ik nooit aangeraakt. Ik lust heus een lekkere borrel, maar nooit voor ik draai. Anders kan ik niet goed bij de les blijven. Voor sommige mensen werkt het wel, maar voor mij dus niet. Ik vind draaien best een eenzaam bestaan. Je staat in je eentje in de booth en iedereen voor de booth staat lekker uit z’n bol te gaan. Je mist toch een stukje van die intense beleving.”

Stroboscopen en rookmachines

“In die tijd draaide ik sowieso nog steeds bizar veel en op de meest uiteenlopende locaties. De ene keer was het groove, de andere keer hiphop en ik herinner me heel goed een keer in de Prinsenhof in Zaandam met Erick E, waar we een topmelange hadden van de beste uptempo disco en andere platen in combinatie met house. Maar je kon ook zo in een boerenstal staan, omringd door stroboscopen en rookmachines. Of op het strand voor zevenduizend man. Toen de house eenmaal doorbrak ging het immers sprongsgewijs vooruit met aantallen bezoekers van (illegale) feestjes.”

Buitenland

“Nee, ik ben inderdaad niet doorgestoomd naar het buitenland. Dat wilde ik pertinent niet. Ik zag er de noodzaak ook niet van in. Soms werd ik wel eens gevraagd: ‘Dan vlieg je op vrijdagavond hierheen en op maandag weer terug’. Ik antwoordde dan steevast: ‘Joh, prima, maar dat zijn drie dagen, dus wil ik ook drie dagen betaald krijgen, want ik heb genoeg gigs hier die ik anders misloop’. Als ik dan het gewenste bedrag noemde, haakten ze altijd af.”

Het was een raar maar bijzonder moment

Platenmaatschappij

Rob Boskamp: “Ik verdiende in die tijd echt bakken met geld met het draaien in Nederland. Toen ik in 1993 mijn vrouw leerde kennen, had ik al helemaal geen behoefte meer om naar het buitenland te gaan. Inmiddels run ik samen met mijn vrouw onze platenmaatschappij en het boekingskantoor en dat gaat gelukkig prima. Sinds 1988 produceer ik ook volop house, want dat is makkelijker dan andere genres.”

Taaislijmziekte

“Tussen die duizenden gigs zit er trouwens wel eentje die grote indruk op me heeft gemaakt. Ik was door een stichting gevraagd om in club Woodstock in Bloemendaal voor tieners van circa 14 tot 23 jaar met taaislijmziekte te draaien. Ik stond op een gegeven met een stuk of zeven tieners naast me op het podium toen iemand in mijn oor fluisterde: ‘Je moet er toch niet aan denken dat deze kinderen misschien het einde van dit jaar niet halen’. Poeh, die kwam wel binnen. Je zet dan nog een extra tandje bij. Muziek is immers emotie. Toen ik die kids zag dansen en in extase geraken, greep me dat enorm aan. Het was een raar maar bijzonder moment.”

Platenkeuze

“Of ik nog tips voor upcoming dj’s heb? Ja. Na ruim veertig jaar draaien, heb ik wel geleerd dat het technische deel niet altijd het belangrijkst is. Het draait om je platenkeuze. Zorg dat je uitgelezen sets neerzet met een outstanding platenkeuze.”

“Tot de komst van corona draaide ik nog steeds van donderdag tot en met zondag. De overige twee dagen waren voor alles wat thuis bleef liggen. Op 15 maart 2020 was mijn laatste gig. Daarna heb ik eerst een maand lopen flierefluiten. Natuurlijk heb ik intussen nog wel mijn maandelijkse programma op SLAM FM. Ik verveel me echter geen seconde. Helaas ben ik onlangs zelf door corona geveld geweest en heb daar wel even van moeten herstellen. Soms kan de vermoeidheid me nog steeds overvallen, maar gelukkig zijn mijn vrouw en ik na al die jaren een dusdanig goed geolied team dat zij ervoor zorgt dat ons bedrijf gewoon doorloopt”, aldus Rob Boskamp


Rob Boskamp

Website
Facebook Urban Sound of Amsterdam
Facebook Instant Groove Records

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Marceline Geelen
Marceline is een doorgewinterd dance journalist. Zo heeft ze inmiddels meer dan tweehonderd (inter)nationale dj’s gesproken over hun debuut. Haar persoonlijke muzikale voorkeur gaat uit naar techhouse, deephouse en classics.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – John van den Heuvel: ‘Legaliseren is geen...

De polarisatie in het Nederlandse drugsdebat is compleet. Op rechtsachter een CDA-minister die minder festivals wil en 'gebruikende' partypeople medeschuldig acht aan drugscriminaliteit. Linksbuiten...