Op 6, 7 en 8 juli viert We Are Electric voor de vierde keer zijn weekender in de buitenlucht. Het festival verhuist dit jaar van Eersel naar het Boxtelse Velder Woods. We spreken met WAE-programmeur Maurice Spijker, verantwoordelijk voor de komst van headliners zoals The Prodigy, Eric Prydz en Martin Garrix.
Als programmeur werkt Maurice Spijker al bijna 25 jaar voor concertorganisator Mojo. Hij is de man achter bijvoorbeeld het Amsterdamse clubfestival 5 Days Off. Verder mogen bezoekers hem bedanken voor sterke (dance)programmeringen van festivals zoals Lowlands en Pitch. Dit jaar kunnen festivalgangers minstens net zo dankbaar zijn voor de line-up van We Are Electric. Op de poster kom je naast de bovengenoemde headliners ook nog Mura Masa, Justice, Paul Kalkbrenner en meer dan 120 andere (inter)nationale acts tegen.
Opnieuw beginnen op een nieuwe locatie maakt het Spijker wel ‘extra spannend’. Maar de verhuizing levert meteen een paar interessante nieuwe wapenfeiten op voor We Are Electric. De organisatie liet eerder al weten dat de bosrijke omgeving ruimte biedt voor meer groei. Dat betekent voor de bezoeker: een groter muzikaal aanbod met meer grote ‘live’ shows, veel meer ruimte voor een festivalcamping. En last but not least, een muzikale programmering die op het festivalterrein tot 3 uur in de nacht doorgaat.

We Are Electric (Foto: Bart Heemskerk)
Maurice, wat is het eerste wat in je opkomt als we vragen naar de belangrijkste reden om We Are Electric te bezoeken?
“Iedereen heeft zijn eigen redenen om naar een festival te komen. Maar de grootste redenen dat je naar We Are Electric moet komen zijn wat mij betreft de unieke headliners. Er zijn natuurlijk een hele hoop grote dj’s die we boeken. Maar de shows zoals die van headliners The Prodigy, Paul Kalkbrenners ‘Back To The Future’ en Eric Prydz zijn dit jaar echt uniek in Nederland.”
Wat bedoel je precies met uniek?
“The Prodigy bijvoorbeeld, dat is wel spot on We Are Electric. Die zeiden: ‘We willen één festival in Nederland doen dit jaar’. Nou, toen staken wij wel even heel hard onze vinger op. Dat geldt ook voor Eric Prydz. Hij heeft besloten om toch een aantal keren Europa te doen dit jaar. Voor zulke artiesten is het kiezen van waar ze willen optreden dan cherry picking. Vervolgens gaan ze meestal naar de Tomorrowlands. Dus we zijn erg blij dat hij bij ons komt. Plus, wat hij doet valt helemaal samen met het beeld dat wij hebben van onze mainstage.”
Meer lezen? Volg ons op Facebook!
Wat is jullie visie dan precies voor de mainstage, het ‘Crash’-podium?
“De mainstage is echt voor de ‘live’ shows, daar is het podium op ingericht. Dat betekent dat elke artiest daar zijn eigen set en eigen show meeneemt die wordt opgebouwd en weer afgebroken, dus iedere set ziet er op die manier ook uniek uit.”
Mogen we van Eric Prydz dan bijvoorbeeld een show verwachten zoals hij dat doet met HOLO?
“Het komt wat gevoel betreft meer in de buurt bij wat hij op Electric Daisy Carnival heeft gedaan dit jaar.”
Martin Garrix is als grote headliner een opvallende naam voor We Are Electric. Hoe past zo’n naam in je line-up?
“Martin Garrix is voor ons een verbreding. Ik weet dat hij dit soort dingen juist heel erg leuk vindt om te doen. Mensen zien hem misschien al snel als commercieel, maar zijn hart gaat uit naar meer dan alleen popplaten. Dat merk je ook als hij draait, hij geeft een hele dynamische show en hij heeft er echt wel het gaspedaal op. Daarom past hij goed bij We Are Electric.”

Martin Garrix is één van de headliners op WAE. (Foto: Rachel Kaplan)
Als we dan even voorbijgaan aan de grote headliners, welke namen van verder onderin de line-up vind je persoonlijk echte aanraders?
“Ik zou zeker Colin Benders gaan checken. Hij is enorm goed bezig met modulaire apparatuur, één van de weinigen die zulke apparatuur echt kent en bespeelt als een echt muziekinstrument. Niks is opgenomen aan zijn shows, alles gebeurt ter plekke. Knettervet! Verder vind ik Throttle wel een hele interessante. Lane 8 viel me ook op. Er kwamen veel goede reacties toen bekend werd dat we hem hadden geboekt. Ik merk dat er in de scene al een poos goed op hem gereageerd wordt.”
Als je de balans opmaakt met voorgaande jaren, waarin is We Are Electric dit jaar echt beter geworden?
“Allereerst natuurlijk de locatie. Als je het mij vraagt is Velder Woods een van de mooiste festivalplekken in Nederland. Toen we begonnen met We Are Electric als buitenfestival wilden we meteen gaan voor een weekender met camping, als een soort mini-vakantie. Daarin kunnen we nu groeien. Daarnaast hebben we echt heel erg gepushed dat we één van de weinige festivals zijn die in de nacht doorgaan.”

Velder Woods in Boxtel. (Foto: Coen van Tartwijk)
Wat betekent doorgaan in de nacht voor de manier waarop je shows programmeert?
“We willen een een bepaalde sfeer in de nacht neerzetten, vanuit de dag trekken we wat betreft sfeer een lijn door naar de nacht. We beginnen iets rustiger, dan is er zo rond elf uur ’s avonds een hoogtepunt. Daarna is het doorknallen in de nacht, maar daar mag alles dan wel iets duisterder. Bij een gebrek aan een beter woord, de nacht krijgt meer een clubgevoel. Met meer techno bijvoorbeeld. Het is een heel proces om zoiets rond te krijgen. Het nachtgedeelte is iets waar ik als programmeur het meest trots op ben.”
Zijn er meer dingen dit jaar waar je als programmeur extra trots op bent?
“Rampage, want zij doen bijna nooit hostings op festivals. Drum and bass is altijd al steady geweest, met een vast publiek terwijl het bij het grote publiek buiten het blikveld is gebleven. Maar nu is het stiekem wel meer aan het groeien. We Are Electric is het enige festival van formaat in Nederland waar je zo’n groot Drum and Bass-merk als Rampage kunt vinden. Anders moet je al snel uitwijken naar bijvoorbeeld Antwerpen.”
Mogen we zeggen dat jullie dit jaar ook bewust meer hip-hop naar We Are Electric brengen?
“Klopt, we hebben op een van de stages bewust gekozen om Nederlandse hiphop meer uit te lichten. Het gaat daar gewoon heel goed mee, het heeft een hele high energy feel. Maar dan boeken we wel specifieke artiesten die ook echt aansluiten bij We Are Electric.”

ANBU op We Are Electric. (Foto: Bart Heemskerk)
Als we na deze editie vooruitblikken op volgend jaar, wat hoop je dan nog meer te kunnen bereiken met We Are Electric?
“Volgend jaar willen we het natuurlijk nog beter doen, maar daar zeg ik liever niet te veel over. Eerst maar eens kijken hoe dit jaar gaat. Ik focus me liever eerst hier op, dat de kwaliteit echt top is. Het is een nieuw terrein bij Velder Woords en dat maakt dit jaar toch al stukken spannender dan voorgaande jaren.”
We Are Electric
Tickets voor We Are Electric zijn hier verkrijgbaar.