zondag, november 29, 2020
Home Music House Rock The House #23: mix + interview Nano Bites

Rock The House #23: mix + interview Nano Bites

-

Als onderdeel van een podcast-serie maken Brabantse artiesten een exclusieve mix van een uur voor Our House. Terwijl je luistert kun je meteen over ze lezen in een begeleidend interview. In aflevering 23: het dj/producersduo Nano Bites uit Eindhoven. Terwijl ze op steeds meer en grotere podia opduiken met hun energieke, funky house-sound, zitten de twee ook in de studio niet stil, met eerder dit jaar bijvoorbeeld een release op Protocol Recordings.

Naam: Thomas Ummels en Nanna Osei
Woonplaats: Beide in Eindhoven
Leeftijden: 27 en 25
Genre: Deephouse, tech house, house, electro house

- Advertisement -

Hoe zouden jullie deze mix zelf inleiden?

“Funky, energiek en dansbaar!”

Wat waren jullie eerste officiële optredens? 

Thomas: “Voor mij Odeon in Veldhoven, 2006. De Sneakerz-festivals namen het land over en deze organisatie had het idee om een klein broertje te organiseren met soortgelijke namen. Nog nooit zo zenuwachtig geweest.”

Nanna: “Ik in Café Tracé in Eindhoven. Vanaf mijn 15e kwam ik daar iedere weekend luisteren naar de dj’s. Na 2 jaar trouwe dienst als bezoeker werd ik op een vrijdagavond gebeld of ik wilde invallen. En net als bij Thomas namen de zenuwen het bij mij ook over.”

Tracé was ook de plek waar Nano Bites ontstond, in 2009. Nanna: “Thomas en ik hebben elkaar daar leren kennen. Thomas had de residentieplek op zaterdagavond.”

“Maar op een gegeven moment kreeg hij de ziekte van Pfeiffer en wist hij niet of hij nog hele avonden kon draaien. Dat zorgde ervoor dat hij aan mij vroeg of ik met hem mee wilde draaien zodat hij naar huis kon gaan voor het geval dat hij achter de booth in slaap viel.”

“De Pfeiffer verdween maar wij zijn sindsdien samen blijven draaien. Nano Bites was geboren.”

Nano Bites

Hoe zou je het verloop van jullie dj-act tot nu toe beschrijven? Wat waren highlights, of dieptepunten?

Thomas: “Niets gaat vanzelf. Voor elke kleine stap moet je hard werken. Voor elke kleine stap die je fans zien voor de schermen, zijn er 100 kleine stappen geweest achter de schermen.

Recentelijk hebben we bijvoorbeeld onze eerste grote release gehad op Protocol Recordings. Het enige wat te zien is, is die ene grote release. Maar wat niet te zien is zijn de tientallen tracks die er niet doorheen zijn gekomen bij labels, het netwerken wat erbij komt kijken en alle werkuren en aanpassingen die zo’n track met zich meebrengt. Er zijn honderden stapjes gemaakt maar er is 1 resultaat te zien. Hard werken dus!”

Er zijn honderden stapjes gemaakt maar er is één resultaat te zien. Hard werken dus!

Nanna: “Dieptepunt is dat we niet meer zo veel passie haalden uit de EDM en bigroom house-sound, waardoor een lange zoektocht volgde naar onze eigen sound. We hebben altijd van de diepere sounds gehouden en het spreekt ons vooral aan als dit funky is. Onze sound is elektronische dance zolang het maar funky en energiek is met house als rode draad.”

Mooiste gig ooit?

Thomas: “Moeilijke vraag. De eerste keer dat we voor duizenden mensen stonden was op Sneakerz In De Stad, dat zullen we nooit meer vergeten. Maar de eerste keer dat we voor 150 man stonden te draaien in Café Tracé zullen we ook nooit meer vergeten.”

Favoriete genre naast jullie eigen sound?

Thomas: “Jazz.”
Nanna: “Reggae.”

Groot festival of kleine club?

Thomas: “Allebei! Bij een groot festival zijn er zóveel mensen aanwezig waaraan je je energie kan geven en waarvan je weer energie terug krijgt, echt onmenselijk.”

Nanna: “Maar in een kleine club heb je meer de mogelijkheid om het publiek mee te nemen in je muzikale verhaal. En op het moment dat dat gebeurt kan die energie net zo groot zijn. Het zijn 2 totaal verschillende dingen en toch allebei net zo mooi.”

Nano Bites

Welke artiesten vormen een inspiratiebron voor jullie? En welke tracks en/of sets dan met name?

Nanna: “Op melodiegebied” Mord Fustang of sommige tracks van Deadmau5. Op het gebied van groove/swing Low Steppa en Dale Howard. En qua loopbaan gezien zijn Chocolate Puma en Franky Rizardo een grote inspiratiebron voor ons. We volgen ze al lang en hebben dus ook meegekregen hoe de productiestijlen van deze artiesten in de loop van tijd zijn veranderd. Dit heeft ons laten zien dat je altijd trouw moet blijven aan jouw gevoel voor muziek en je je niet moet verliezen in wat je denkt dat mensen van je willen horen.”

Trouw blijven aan je gevoel voor muziek en je niet verliezen in wat je denkt dat mensen van je willen horen

“Shermanology is qua visie een grote inspiratiebron voor ons. Zij streven ernaar om niet in hokjes te denken. Het is moeilijk om die gekaderde lijnen van nu -house, electro, dubstep, hardstyle etcetera – weg te denken tijdens het produceren. Maar wij zijn ervan overtuigd dat als je die mind-set eigen kunt maken, je met nieuwe, verfrissende producties kunt komen die het verschil kunnen maken in de scene.”

Thomas: “Als ik een lievelingsluisternummer moet kiezen, dan London Grammar met ‘Hey Now’, in de Sasha Remix.”
Nanna: “Ik Disclosure X Friend Within: ‘The Mechanism’.

Ga jullie zelf nog veel uit? Zo ja: waar en waarom?

Nanna: “We gaan allebei nog graag uit en dan het liefst naar festivals. Dat blijft altijd leuk maar toch luister je stiekem anders als dj/producer naar de muziek. Soms ben je extra kritisch of doe je juist inspiratie op. Maar het mooiste aan festivals bezoeken is dat je duidelijk hoort hoe andere dj’s hun visie’s en gedachtes uiten door middel van muziek. Het geeft je een kijk vanuit een andere invalshoek.”

Ultieme droom?

Thomas: “Om mijn hele leven gewaardeerde muziek te mogen maken en spelen.”
Nanna: “Om mijn passie en liefde voor muziek met zoveel mogelijk mensen te delen. Ik laat andere graag voelen wat de dancemuziek mij laat voelen.”

Nano Bites:

Website
Facebook
Instagram
Twitter

- Advertisement -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

en krijg elke week het laatste dancenieuws rechtstreeks in je mailbox!

Je kan je op ieder moment afmelden voor de nieuwsbrief door op de link onderaan de nieuwsbrief te klikken.
We gebruiken Mailchimp als ons e-mailmarketingplatform. Wanneer je op Subscribe drukt ga je er mee akkoord dat je informatie met Mailchimp wordt gedeeld.
Mark van Bergen
Architect en Huisbaas. Schrijft sinds 2002 professioneel over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde zo vele groten en kleinen der aarde. Zijn boekdebuut 'Dutch Dance' (2013) werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg een internationale opvolger (2018). Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome. Hij doceert over de dance-industrie op Fontys ACI.
- Advertisment -

Must Read

DANCE & DRUGS – John van den Heuvel: ‘Legaliseren is geen...

De polarisatie in het Nederlandse drugsdebat is compleet. Op rechtsachter een CDA-minister die minder festivals wil en 'gebruikende' partypeople medeschuldig acht aan drugscriminaliteit. Linksbuiten...