Dansen op de Drempel van een Nieuwe Tijd
In maart 2021, net na de lange lockdowns, kregen we eindelijk een glimp van wat misschien wel de heropening van het festivalseizoen zou kunnen betekenen. Op het bekende Lowlands-terrein in Biddinghuizen vond een bijzonder evenement plaats, waarbij 1.500 danslustigen bijeenkwamen voor het ‘Back to Live’ dancefestival. Dit was niet zomaar een feest; het was een grootschalig wetenschappelijk experiment onder de Fieldlab evenementen, bedoeld om te onderzoeken hoe veilig massabijeenkomsten kunnen zijn als iedereen getest is.
De dag zat vol met kleine rituelen die we ons van voor de pandemie herinneren, zoals het klungelen met een kluisje of het kraken van een muntje bij de automaat op weg naar de eerste biertjes. Deze alledaagse handelingen, die we bijna waren vergeten, voelden nu als bijzondere momenten. Het festivalterrein zelf, waar normaal de Bravo staat, de nachttempel van Lowlands, was nu het toneel van een intiem, maar toch allurevol evenement. Met bekende namen zoals Joris Voorn, Colin Benders en Reinier Zonneveld op het hoofdpodium, en fijnproevers-DJ’s zoals Fafi Abdel Nour en Moody Mehran op een kleiner podium, was er voor elke muziekliefhebber wat wils.
Vanaf het begin was er een opvallende mix van energie. Sommigen gingen direct volop in de feestmodus, terwijl anderen rustig hun tijd namen voor een drankje of toiletbezoek. Het sociale aspect, dat zo gemist was, kwam snel terug; er werd geflirt, bier aangeboden aan vreemden, en vrienden werden op schouders genomen. Het hoogtepunt van Fieldlab was ongetwijfeld het gevoel van vrijheid; het dwars door de menigte lopen zonder de beperkingen van afstand was voor velen een bevrijdende ervaring.
Technisch gezien waren de optredens indrukwekkend. Colin Benders trok zijn modulaire systeem open en bracht een techno geluid dat neigde naar duistere bunker-sferen, terwijl Moody Mehran speelde met het publiek door zijn set te beginnen met de populaire jaren 90 hit ‘Freed From Desire’. Reinier Zonneveld, bekend om zijn ongecompliceerde rave-vibes, paste perfect in het moment en het voelde alsof hij voor een veel groter publiek speelde dan de werkelijke 1.500 mensen.
Het festival eindigde in stijl, alhoewel buiten op het parkeerterrein een klein groepje ravers nog niet klaar was om naar huis te gaan. De realiteit van de avondklok en de sluiting van nachtclubs drong weer tot hen door. Toch was er hoop dat deze dag het fundament zou kunnen leggen voor de toekomst van live evenementen, gezien de zorgvuldige voorbereiding en het uitgebreide testen van de bezoekers. Als dit geen superspreader event blijkt te zijn, dan zou dit wel eens het begin kunnen zijn van het einde van de crisis voor de evenementensector. Een testmaatschappij zou wel eens de uitweg kunnen bieden die we allemaal zo hard nodig hebben.